IBE na Kongresie Zarządzania Oświatą
- Opublikowano: 29 Wrz 2011
W dniach 21-23 września 2011 Magdalena Krawczyk (ZBAN) i Beata Balińska (KRK) brały udział w VI Kongresie Zarządzania Oświatą, organizowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) i Uniwersytet Jagielloński. Na Kongresie spotkało się ok. 800 dyrektorów szkół, samorządowców i pracowników nadzoru pedagogicznego.
.Obrady odbywały się w równoległych sesjach tematycznych, z wyjątkiem trzech wydarzeń – wykładu wstępnego dr. Trevora Daviesa z uniwersytetu Reading (Wielka Brytania), prezentacji min. Szumilas na temat głównych działań w oświacie w ostatnich czterech latach i dyskusji dotyczącej kształcenia nauczycieli.
Niektóre sesje tematyczne:
- wykład wstępny Trevora Daviesa, ogłaszany pod tytułem „Modele kształcenia nauczycieli - kierunki zmian”, w rzeczywistości dotyczył głównie współczesnych wyzwań dla edukacji (pasjonujące, trochę przerażające) i wyzwań dla zawodu nauczyciela (syntetyczne omówienie debat w ramach szczytu nauczycielskiego – Teacher Summit – organizowanego przez Departament Edukacji USA i OECD w marcu tego roku). Zachęcamy do lektury sprawozdania z tej sesji, zwłaszcza że dr Davies miał także zdecydowane opinie na temat rozliczania szkół przez wyniki uczniów (był przeciw) i na temat aktualnych zmian w edukacji brytyjskiej (oskarżał rządzących konserwatystów o prymitywne podejście wolnorynkowe)
- dyskusja na temat kształcenia nauczycieli. Dyr. Joanna Berdzik (OSKKO) bardzo słusznie forsowała tezę, że zdecydowanie ważniejszym problemem niż kształcenie nauczycieli przed wejściem do zawodu jest doskonalenie tych, którzy już pracują w systemie oświaty – bo, zważywszy jak dużo ich jest i tendencje demograficzne, to oni będą głównie kadrą systemu oświaty. Podobną tezę obszernie rozwijamy w ROSE 2011
- prezentacja min. Szumilas. Umieszczenie znanych nam zmian prawnych w szerszym kontekście wyzwań cywilizacyjnych i długoterminowych celów polityki edukacyjnej (znowu, polecam sprawozdanie!)
- wykład prof. Grażyny Prawelskiej-Skrzypek na temat kształcenia nauczycieli w kontekście polityki Lifelong Learning. Prof. Prawelska-Skrzypek bardzo jasno występowała na korzyść kształcenia nauczycieli na studiach podyplomowych, typu post-graduate, a nie w ramach regularnych studiów I lub II stopnia
- prezentacja Public Consulting Group, która doradza samorządom w zakresie zarządzania siecią szkolną
- prezentacja Antysciaga.pl, nowego, skierowanego do szkół produktu twórców systemu plagiat.pl
http://www.oskko.edu.pl/kongres.
Obszerne sprawozdania ze wszystkich sesji Kongresu znajdą się niebawem na stronieJednocześnie Kongres obejmował szereg stoisk wystawców oferujących różne produkty i rozwiązania dla edukacji: od tablic multimedialnych przez systemy do zarządzania szkołą do materiałów piśmienniczych.
Magda Krawczyk poprowadziła spotkanie na temat metodologii badania czasu pracy nauczycieli – w jaki sposób można badać czas pracy – w ogóle, a w szczególności czas pracy nauczycieli, jakie dane na ten temat są w Polsce dostępne i jakie mają ograniczenia; jakie są problemy metodologiczne i jak IBE planuje je przezwyciężyć w swoim badaniu czasu i warunków pracy nauczycieli. Wyjaśniła także, w nawiązaniu do analiz prasowych, w jaki sposób swoje wyniki dotyczące czasu pracy nauczycieli w różnych krajach otrzymuje OECD (publikacja Education at a Glance 2011).