Wizyta studyjna we Francji
- Opublikowano: 21 Maj 2011
W dniach od 3 do 11 kwietnia 2011 r. dwuosobowa grupa pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE uczestniczyła w wizycie studyjnej we Francji: w Grenoble, Chamberry i w Paryżu.
.Głównym celem wizyty było zapoznanie się z funkcjonowaniem francuskiego systemu oświaty na poziomie ISCED2 w praktyce, w szczególności poznanie metod i form pracy oraz sposobów oceniania uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych. W ramach wizyty zrealizowano szereg spotkań: z inspektorami edukacyjnymi okręgu Grenoble, z Michelem Grangeat z Pracowni Kształcenia Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Grenoble oraz pracującym w Międzynarodowym Ośrodku Badań Pedagogicznych (CIEP) M. Hervé Lesnard, zajmującym się tworzeniem szkolnych programów nauczania przedmiotów przyrodniczych.
W czasie wizyty pracownikom PPP IBE, Marcinowi Chrzanowskiemu oraz Piotrowi Walickiemu, towarzyszyła w roli tłumaczki pani Monika Matysiak, która pomogła przeprowadzić szereg wywiadów z nauczycielami, dyrektorami szkół i innymi osobami ze środowiska edukacyjnego oraz tłumaczyła wypowiedzi uczniów i nauczycieli podczas obserwacji zajęć edukacyjnych.
W trakcie pobytu w Grenoble zespół odwiedził 3 szkoły prowadzące zajęcia na poziomie ISCED2 – College de Gresivandan w St. Ismier, College Munch Grenoble, College de Jean Villar w Grenoble.
Zespół przeprowadził obserwację lekcji w zakresie biologii (nauka o życiu i ziemi), chemii i fizyki (w zakresie przedmiotu fizyka z chemią), także oraz geografii (w zakresie przedmiotu historia z geografią).
Materiały dydaktyczne w postaci testów przygotowanych przez nauczycieli, scenariuszy lekcji, narodowego testu Brevet, oraz dokumenty związane z ocenianiem uczniów są tłumaczone i analizowane pod kątem kształtowania ważnych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych umiejętności. Dodatkowo przygotowywany jest raport z wizyty studyjnej.
Wizyta była częścią badania "Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach" realizowanego w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty.