BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Odpowiedź na stanowisko NSSZ Solidarność w sprawie metodologii przeprowadzania badania pt. Czas i warunki pracy nauczycieli.

Opublikowano: 11 Mar 2011

Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność zgłosiła pod koniec lutego swoje wątpliwości dotyczące metodologii badania czasu i warunków pracy nauczycieli, którego przeprowadzenie nadzoruje Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Poniżej przedstawiamy nasze wyjaśnienia:

.

Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli powstaje w ścisłej współpracy z przedstawicielami Związków Zawodowych. Badanie składa się z 3 etapów. Przedstawiciele Związków Zawodowych na bieżąco informowani są o harmonogramie i metodologii badania, a zgłoszone przez NSZZ Solidarność uwagi były wielokrotnie dyskutowane na spotkaniach grupy ds. statusu nauczyciela. IBE jest otwarte na sugestie ze strony Związków Zawodowych jednocześnie dbając aby badanie było przeprowadzane zgodnie z najwyższymi standardami metodologii badawczej i biorąc pod uwagę ekonomiczność i gospodarność w wykorzystaniu publicznych środków, dzięki którym badanie jest realizowane. Jedną ze zmian wprowadzonych w porozumieniu ze związkami zawodowymi jest zmniejszenie – w jednym z etapów badania – obciążenia respondentów badania w metodzie tzw. dzienniczka polegającej na rejestracji wykonywanych przez nauczyciela czynności. Początkowo miały to być trzy dni wybrane losowo w ciągu roku szkolnego, obecnie będzie to jeden dzień.

Dobór ilościowy grup respondentów do badania – badanie czasu i warunków pracy nauczycieli obejmie łącznie ponad 8 tysięcy nauczycieli. Grupa będzie losowo dobrana z całej Polski, ze wszystkich rodzajów szkół, z dużych i małych miast, oraz z rejonów wiejskich. Tak dobrana grupa gwarantuje reprezentatywność badania. Dla badania nie ma praktycznie znaczenia, czy jest to 1% czy 10% danej populacji – ważne jest przede wszystkim zapewnienie różnorodności badanych tak, aby zapewnić reprezentatywność grupy zawodowej. Dla przykładu w międzynarodowych Badaniach Umiejętności Uczniów PISA, prowadzonych przez OECD na całym świecie, bada się próbę ok. 5000 uczniów niezależnie od wielkości kraju np. w Danii i USA albo w Estonii czy w Rosji. Prawo wielkich liczb, na którym opiera się współczesna wiedza statystyczna pokazuje, że takie podejście jest uprawnione i daje wiarygodne wyniki. Ekspertom związkowym tłumaczyliśmy to wielokrotnie i przykro nam, że nie przekazali tej wiedzy swoim przełożonym w związku zawodowym. Przebadanie 10% z 600 tysięcy nauczycieli nie ma uzasadnienia z punktu widzenia metodologii badawczej, natomiast kilkakrotnie zwiększyło jego koszt; zwiększyłoby obciążenie środowiska nauczycielskiego a jednocześnie obniżyło jakość zgromadzonych danych. IBE do takiej sytuacji nie dopuści.

Reprezentacja wszystkich typów Szkół oraz nauczycieli „tablicowych” i „nietablicowych” – badanie czasu i warunków pracy jest pierwszym tego typu projektem badawczym w Polsce. Podczas wcześniejszych spotkań ze związkami zawodowymi ustalono, że w pierwszej kolejności należy zająć się najbardziej liczną grupą nauczycieli czyli nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących pracujących z uczniem w klasie, którzy stanowią większość w tej grupy zawodowej. Charakter badania sprawia, że można zastosować w tym przypadku w miarę jednorodne narzędzia badawcze, co nie byłoby możliwe w przypadku rozszerzenia respondentów na np. nauczycieli dzieci ze specjalnymi potrzebami czy też nauczycieli nauczania przedszkolnego – jak postulują przedstawiciele NSZZ Solidarność. Dla nauczycieli zawodowych, nauczycieli „nietablicowych” i innych trzeba przygotować osobne badanie. Zgodnie z ustaleniami ze związkami zawodowymi IBE przewiduje podjecie takich badań w kolejnych edycjach.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...