Wizyta studyjna w Finlandii
- Opublikowano: 3 Lut 2011
W dniach od 23 do 30 stycznia 2011 r. 5-osobowa grupa pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE uczestniczyła w wizycie studyjnej w Finlandii, w Jyvaskyla (ok. 270 km na północny wschód od Helsinek) i w Helsinkach.
Głównymi celami wizyty było poznanie:
- funkcjonowania fińskiego systemu oświaty na poziomie ISCEDII,
- metod i form pracy a także warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych w zakresie przedmiotów przyrodniczych,
- fińskiego systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli..
W czasie wizyty zespołowi PPP IBE towarzyszyły dwie tłumaczki p. Katarzyna Włodecka-Ruutu oraz p. Päivi Erola, które były bardzo pomocne nie tylko w zrozumieniu przebiegu lekcji i wywiadów z Finami, ale również w organizowaniu dnia pracy w czasie pobytu w Finlandii.
W trakcie pobytu w Jyvaskyla zespół odwiedził 4 szkoły na poziomie ISCEDII (odpowiednik polskiego gimnazjum) – Nisulanmaen Koulu w Muurame, Tikkakosken Ylaaste w Tikkakoski, Kuokkalan Koulu oraz szkołę treningową dla studentów – przyszłych nauczycieli, w której odbywają praktyki pedagogiczne – Teacher Training School czyli Normaalikoulu. Natomiast w Helsinkach zespół wizytował 2 szkoły tego samego poziomu – szkołę szwedzkojęzyczną Mattlidens Gymnasium oraz Tehtaanpuiston Yläasteen Koulu .
Zespół przeprowadził obserwację 24 lekcji w zakresie biologii, chemii i fizyki, ale także matematyki i zajęć technicznych. Przeprowadził szereg wywiadów z dyrektorami szkół, nauczycielami przedmiotów przyrodniczych oraz uczniami. Ponadto zespół odwiedził dwa ośrodki zajmujące się problematyką edukacyjną i doskonaleniem nauczycieli: Finnish Institute for Educational Research w Jyvaskyla oraz Luma Center w Helsinkach. Zespół odbył też spotkanie z Pasim Reinikainenem z The Finnish Education Evaluation Council w Jyvskyla. Dodatkowo, w czasie wizyty w szkole treningowej Normaalikoulu uzyskał materiały dotyczące kształcenia przyszłych nauczycieli. Ponadto zespół odwiedził Centrum Nauki Heureka pod Helsinkami oraz Targi Edukacyjne Educa w Helsinkach.
Pozyskane w czasie wizyty informacje i narzędzia dydaktyczne są obecnie analizowane i opracowywane, po czym stanowić będą podstawę do konstrukcji raportu powyjazdowego.
Wizyta była częścią badania "Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach" [więcej]