Konferencja w Oslo: Zarządzanie procesami oceniania - polityka i badania
- Opublikowano: 10 Lis 2010
Sprawozdanie z konferencji „Zarządzanie procesami oceniania - polityka i badania” w Oslo:
Od początku XXI wieku obserwowany jest w Europie i na świecie wzrost zainteresowania problemami oceniania szkolnego, egzaminów zewnętrznych, odpowiedzialności za wyniki i spójność kształcenia. Tą problematyką zajmują się nie tylko instytucje prowadzące egzaminy i nauczyciele praktycy, ale także wiele znanych na świecie Uniwersytetów i innych instytucji badawczych.. Od 11 lat wyniki badań z tego zakresu prezentowane są na konferencjach Association of Educational Assessment-Europe.
.W tym roku wiodącym temat konferencji, która odbyła się od 4 do 6 listopada 2010r. w Oslo, brzmiał „Zarządzanie procesami oceniania - polityka i badania” (Managing Assessment Processes: Policies and Research). Tematyka konferencji obejmowała zarówno ocenianie w szkolnej klasie (ocenianie formatywne i sumujące), egzaminy prowadzone w różnych systemach edukacyjnych, a także problemy zróżnicowania metod i strategii oceniania w krajach europejskich oraz wpływ tych strategii na prowadzone badania edukacyjne i politykę oświatową. Poruszane zagadnienia dotyczyły zarówno praktyki, jak i teorii oceniania.
Wystąpienia plenarne konferencji i sesja plakatowa odbywały się w Norwegian Theater.
Sesje tematyczne i warsztaty w Grand Hotelu z widokiem na budynek parlamentu i stołeczny ratusz. To właśnie w ratuszu w pierwszym dniu spotkali się z uczestnikami konferencji burmistrz miasta Oslo Fabian Stang i Minister Edukacji i Nauki Kristin Halvorsen.
Konferencję poprzedziły cztery jednodniowe warsztaty (Pre-conference Professional Development Workshops).
Międzynarodowe rozumienie oceniania kształtującego i praktyka w tej dziedzinie były przedmiotem warsztatu zatytułowanego Assessment for Learning, który prowadził Gordon Stobart.
Rola probabilistycznej teorii wyniku zadania w konstruowaniu testów (IRT and its Role in Test Construction), to temat drugiego warsztatu prowadzonego przez specjalistę z CITO Fransa Kleintjesa.
Kolejny warsztat prowadzony przez specjalistów CITO Antona Béguina oraz Theo Eggena (Standard Setting) poświęcony był problemom transformacji wyników surowych z egzaminów na krajowe skale oceniania, zagadnieniom związanym z ustalaniem kryteriów i progu zdania egzaminu oraz ewaluacji testów w kontekście budowanych skal oceniania.
Problemy planowania, tworzenia, weryfikowania i doskonalenia narzędzi egzaminowania były przedmiotem czwartego warsztatu (Question Writing) prowadzonego przez Alastaira Pollitta i Ayeshę Ahmed.
W konferencji udział wzięło 168 osób z 26 krajów. Uczestnicy reprezentowali szeroki wachlarz uniwersytetów (Catholic University Leuven, Queen's University Belfast, University of Berkeley, University of Bristol, University of Leeds, University College London, University of Nottingham, University of Sofia, Humboldt Universität, Umea University (Szwecja), University of Oslo, University of Agder, University of Twente, University of Bologna, University of Porto etc.), instytucji i organizacji odpowiedzialnych za przeprowadzenie egzaminów i testów (CITO, AQA, Edexcel, City & Guilds, Assessment Systems Corporation, Cambridge Assessment, National Examination Center (Gruzja, Słowenia), Fed. Inst. Educational Measurement (Rosja), ETS (USA) etc.), ministerstw edukacji Francji, Norwegii, Portugalii i Malty.
Tematy wybranych sesji przedstawiamy poniżej:
1. Standard Settings and Maintaining
2. Validity Issues in Assessment
3. Vocational Training and Assessment of Mental Health
4. Holistic Assessment in Singapore Primary Schools: A Snapshot of Initial Implementation
5. Rater effects – what the literature tells us and what we do not yet know about examiner accuracy
6. Developing and Managing Sustainable Assessment Cultures in School Learning Organizations
7. Framework of Quality Standards for educational assessment in Europe
8. Assessment of Writing
9. Accountability of Assessment and Teachers’ Views
10. Assessment in Higher Education and Professional Learning
11. Assessment for Classification and Grading
12. Impact of Assessment on Monitoring and Learning
13. Assessment in Mathematics and Science
14. Consistency in Marking
15. National Tests and Assessment
16. Managing Classroom Assessment, Reviewing Process, and Gender Differences
17. Assessment policy into practice in Scotland: the National Assessment Resource
18. Issues around how best to provide evidence for assessment validity
19. Management of resources for selection and placement: Using predictive classification systems for more reliable and fairer decisions
20. Qualification Reforms in the 14-19 Education phase: implications for managing assessment policy and practice
Dorota Węziak-Białowolska
Henryk Szaleniec
Instytut Badań Edukacyjnych