XVI Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej
- Opublikowano: 8 Lis 2010
Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego to temat XVI Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która odbyła się w dniach od 23 do 25 października w Toruniu. Konferencja została zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej i Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Zasadniczy nurt wystąpień na konferencji dotyczył poglądów głównie praktyków (edukacji szkolnej i akademickiej) na temat wewnątrzszkolnego oceniania i egzaminów zewnętrznych.
.Uzupełnienie tego nurtu stanowiły dyskusje panelowe i referaty osadzone w tematyce społecznych aspektów oceniania szkolnego i jego funkcji w systemie edukacyjnym.
Nowym nurtem, który się dynamicznie rozwija i od kilku lat jest obecny na KDE, to tematyka metodologiczno-statystyczna, która jest bogatym już dorobkiem zespołu Edukacyjnej Wartości Dodanej kierowanego przez dr hab. Romana Dolatę (opiekuna merytorycznego zespołu SUEK – jednego z zespołów naszego projektu).
Podczas sesji plenarnej w pierwszej części konferencji zostały poruszone zagadnienia teorii oceniania, społecznego tła oceniania szkolnego oraz składników sukcesu edukacyjnego. W sekcjach zostały przedstawione doniesienia obejmujące trzy główne wątki:
ocenianie wewnątrzszkolne:
- ocenianie kształtujące
- ocenianie sumujące
- na tropach oceniania orientującego
egzaminy zewnętrzne:
- przedmioty humanistyczne
- przedmioty przyrodnicze
- matematyka
oraz doniesienia z badań zespołu Edukacyjnej Wartości Dodanej.
Cztery panele dyskusyjne były próbą refleksji i poszukiwaniem odpowiedzi:
- Jaką wartość w zakresie oceniania szkolnego ma dorobek 20-lecia transformacji kraju?
- Czy ocenianie orientujące wypełni lukę między ocenianiem kształtującym a ocenianiem sumującym w Polsce i na świecie?
- Jaką rolę polityczną spełniają obecnie ocenianie wewnątrzszkolne i ocenianie zewnętrzne?
- Jak zapobiegać niesprawiedliwości oceniania szkolnego w poczuciu uczniów?
Pełny program konferencji znajduje się na stronie PTDE http://www.ptde.org/
Następna konferencja z cyklu diagnostyki edukacyjnej zatytułowana Zasady, metody i perspektywy ewaluacji w edukacji odbędzie się 23-25 września 2011 r. w Krakowie