Szkoła otwarta na przyrodę
- Opublikowano: 26 Cze 2015
Publikacja opisuje przyrodniczą edukację pozaformalną, czyli działania edukacyjne, które realizowane są poza szkołą i – jednocześnie – wspierają edukację szkolną w rozwijaniu kompetencji kluczowych. Są to zajęcia prowadzone m.in. w muzeach, skansenach, leśniczówkach, gospodarstwach agroturystycznych, także z wykorzystaniem przyrodniczych ścieżek edukacyjnych, również te prowadzone przez zakłady pracy, instytuty badawcze, fundacje czy nawet kluby zainteresowań. Autorki zwracają szczególną uwagę na znaczenie współdziałania takich form edukacji ze szkołami. W podstawie programowej nauczania przedmiotów przyrodniczych zapisane są założenia pracy metodą badawczą, a właśnie takie pozaformalne zajęcia w większości dają szansę na wdrażanie tej metody.
Publikacja opisuje też dobre praktyki w wybranych obszarach działalności ośrodków edukacji pozaformalnej, wskazuje też na problemy i trudności w prowadzeniu takich zajęć. Daje też rekomendacje dla ośrodków m.in. dotyczące budowania oferty spójnej z głównymi celami szkolnego kształcenia przyrodniczego oraz wskazówki, jak pozyskiwać fundusze.
Z publikacji mogą skorzystać edukatorzy i administratorzy ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Będzie też pomocna dla tych, którzy dopiero planują rozpoczęcie takiej działalności. Warto też, by przeczytali ją nauczyciele przedmiotów przyrodniczych i dyrektorzy szkół wszystkich etapów edukacyjnych, by bliżej zapoznać się ze specyfiką działania ośrodków i móc bardziej efektywnie z nimi współpracować.
Pobierz publikację „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą. Rekomendacje dla ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej” w wersji elektronicznej [PDF, 1.3MB ]
Badania Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej zostało przeprowadzone w latach 2011-2012. W jego ramach Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE przeanalizowała działalność ośrodków edukacji pozaformalnej realizujących zajęcia przyrodnicze dla grup uczniów pod opieką nauczyciela. Głównym celem badania było wyłonienie dobrych praktyk w zakresie wspierania szkół w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności pracy metodą badawczą.
Pobierz raport z badania, który zawiera wnioski i rekomendacje.
Dzięki badaniu zgromadzono dane z wielu ośrodków z całej Polski – dzięki specjalnej mapie zamieszczonej na stronie www instytutu można sprawdzić, jakie ośrodki znajdują się w danej okolicy i jakie zajęcia proponują.
Skorzystaj z interaktywnej mapy ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej.