Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Warszawie
- Opublikowano: 25 Lis 2014
Około 10 proc. uczniów ma trudności z przyswojeniem czytania i pisania, a u ponad 7 proc. dzieci występują zaburzenia językowe. Im wcześniej problem jest prawidłowo zidentyfikowany, tym skuteczniejsze będą działania profilaktyczne i terapeutyczne. W trakcie trwającej w Warszawie 25-26 listopada br. międzynarodowej konferencji pt. „Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI” prawie 400 pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych zapoznało się z nowymi narzędziami diagnostycznymi.
.Konferencja wpisuje się w cykl działań skierowanych do poradni, których celem jest zapewnienie ich pracownikom nowoczesnych narzędzi diagnostycznych i zapoznanie ich z wynikami ostatnich badań polskich i międzynarodowych dotyczących rozwoju dzieci. Przypomnijmy, że wiosną 2014 r. zostali zaproszeni przez Instytut Badań Edukacyjnych na cykl konferencji dotyczących diagnozy dzieci na starcie szkolnym, jesienią uczestniczyli w spotkaniach, podczas których uczyli się posługiwać nowoczesnymi narzędziami na tabletach, a teraz przyjechali posłuchać i porozmawiać o dzieciach, które mają problemy z mową lub pisaniem.
Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Joanna Wrona podkreśliła fakt, że obecny system wspomagania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) obejmuje wiele aspektów, tj. przede wszystkim: różne rodzaje SPE (również szczególne uzdolnienia), różne etapy rozwoju dziecka (wczesne wspomagania od dzieciństwa) i etapy edukacyjne (od przedszkola do kolejnych etapów edukacji szkolnej), różne grupy odbiorców – nie tylko dzieci, ale i ich rodziców i uczniów, różne instytucje zaangażowane we wspomaganie dzieci ze SPE (nie tylko szkoły i poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ale też organizacje pozarządowe, etc.), różne formy udzielania pomocy (klasy terapeutyczne, zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia specjalistyczne, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, porady, konsultacje).
- Zrobiliśmy dwie duże rzeczy – mówił dr hab. Michał Federowicz, dyrektor IBE, powiedział. Dwa pakiety narzędzi diagnozujących dysekcję i SLI, które są już w formie normalizacyjnej. Wymagało to gigantycznej pracy. Trzecim elementem jest natomiast badanie, które pozwoli ocenić, na ile problemy SLI i dysleksji współwystępują ze sobą w badanej grupie dzieci.
- Takich testów dotychczas w Polsce nie było. Już za chwilę będą znormalizowane i będzie można z nich korzystać – powiedziała prof. Grażyna Krasowicz-Kupis, lider Zespołu Specyficznych Zaburzeń Uczenia IBE. - Przygotowaliśmy także katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jest on dostępny w wersji elektronicznej na stronie internetowej. To unikalne, pierwsze w Polsce tego typu opracowanie. Można tam znaleźć opis i analizę narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych dotychczas w praktyce do oceny różnych aspektów rozwoju i funkcjonowania poznawczego dziecka i dostępnych na rynku. Są tam przypomniane także m.in. zasady dobrej diagnozy – dodała prof. Grażyna Krasowicz-Kupis.
- Te same dzieci, które są badane testami diagnozującymi dysleksję, są także badane testem TRJ, czyli Testem Rozwoju Językowego – powiedziała dr hab. Magdalena Smoczyńska, kierująca badaniami nad SLI w Zespole Specyficznych Zaburzeń Uczenia IBE. Test TRJ został stworzony przez Zespół Specyficznych Zaburzeń Uczenia, utworzony dwa lata temu zaraz po pierwszej w Polsce konferencji dotyczącej SLI. - Jeżeli dziecko nie czyta – każdy to zauważy, natomiast jeżeli dziecko ma problem z wysławianiem się, to nie rzuca się on w oczy, jest niedostrzegany. Problem jest taki, że te dzieci mówią tak jakby miały dwa lata mniej. Nie zawsze są w stanie to opóźnienie nadrobić, a zatem niekoniecznie będą w stanie poradzić sobie w szkole. Dlatego zasadniczą kwestią jest istnienie odpowiednich testów, które umożliwią diagnozę. – powiedziała dr hab. Smoczyńska.
- TRJ jest przeznaczony dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych i środowiska nauczycielskiego. Planujemy, że do września 2015 r. każda z pracowni otrzyma przynajmniej jeden egzemplarz testów. Chcemy też we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji zorganizować spotkania instruktarzowe dla pracowników poradni – dodał dyr. Federowicz.