BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Konferencja naukowa w Leuven

Opublikowano: 28 Cze 2010

W dniach 24. i 25. czerwca Karolina Safarzyńska i Monika Siergiejuk z Instytutu Badań Edukacyjnych wzięły udział w konferencji naukowej Education Policies: Empirics and Design zorganizowanej przez najstarszy i najbardziej znany uniwersytet w Belgii, Katholieke Universiteit Leuven. Głównym celem konferencji było zgromadzenie badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką edukacji i zaprezentowanie oraz przedyskutowanie wyników ich najnowszych badań.

.

W trakcie konferencji przedstawiono wiele interesujących referatów, m.in. na temat efektywności różnych algorytmów alokacji uczniów w szkołach, metod finansowania i ewaluacji szkół na podstawie efektów i kompozycji społecznej uczniów czy też wpływu preferencji rodziców i ich decyzji na zmienne edukacyjne.

Jedną z ciekawszych prezentacji przedstawiła Elodi Alet z Toulouse School of Economics (TSE), która dowodziła, że powtarzanie klasy nie wpływa na poprawę umiejętności uczniów w długim okresie, choć jest to narzędzie bardzo często stosowane we Francji, gdzie około 20% uczniów powtarzało choć raz klasę w trakcie nauki w szkole podstawowej. Równie interesująca była prezentacja Simona Burgess`a z University of Bristol, który analizował rolę preferencji rodziców w procesie wyboru szkoły. W swoich badaniach wykorzystał o nniezwykle szeroki zakres danych pochodzących z różnych źródeł, w tym także danych przestrzennych. Praca autora dostarcza argumentów za twierdzeniem, że rodzice rzeczywiście przywiązują wagę do jakości szkół, a poza tym dwa inne czynniki, to znaczy społeczno-ekonomiczna kompozycja uczniów w szkole oraz odległość od szkoły, odgrywają w tym dużą rolę. Autor oszacował w szczególności, że dodatkowe 400 m dzielące dom od szkoły nie będzie miało znaczenia dla rodziców, jeżeli szkoła będzie osiągała o 11% lepsze wyniki albo jeżeli udział biednych uczniów w tej szkole będzie o około 7% niższy. Edwin Leuven z École Nationale de la Statistique et de l'Administration Économique (ENSAE) w Paryżu przedstawił z kolei wyniki badań holenderskiego systemu edukacji. System edukacji w Holandii opiera się na zasadzie finansowania ze środków publicznych zarówno państwowych, jak i prywatnych szkół, o ile tylko spełniają one minima dotyczące liczbyuczniów w szkole (minimum school size rule oraz nationwide voucher system). W ostatnich latach nastąpiła duża konsolidacja szkół podstawowych w tym kraju spowodowana podniesieniem tego minimum i w efekcieod początku 1994 roku liczba placówek zmniejszyła się o około 15%. Badanie pokazuje, że zmniejszenie liczby szkół miało niewielki, ale pozytywny i istotny statystycznie wpływ na wyniki osiągane przez uczniów.

Prezentowane podczas konferencji badania potwierdzają, że prowadzenie skutecznej polityki edukacyjnejwymaga dużej rozwagi i powinno opierać się na rzetelnej analizie potencjalnych skutków stosowanych narzędzi. Prezentowane wyniki niejednokrotnie przeczyły argumentom przytaczanym przez polityków w debatach edukacyjnych jako „oczywiste fakty” (np. powtarzanie klasy tylko w krótkim okresie przynosi pozytywne skutki, w dłuższej perspektywie uczniowie-repetanci mają gorsze wyniki niż uczniowie niepowtarzający klasy, podczas gdy uznaje się to dość powszechnie za dobry sposób radzenia sobie z uczniami, których wyniki odbiegają od wyznaczonych standardów). W tym kontekście duże znaczenie ma też ekonomia. Nawet potwierdzone w badaniach pozytywne rezultaty stosowania jakiejś polityki nie oznaczają jeszcze, że jest to działanie efektywne w sensie ekonomicznym, może się bowiem okazać, że koszt związany z aplikacją tego narzędzia jest bardzo duży i istnieją alternatywne, mniej kosztowne sposoby osiągnięcia tego samego wyniku.

Przedstawione na konferencji referaty były bardzo inspirujące, zarówno w kontekście poruszanych problemów, jak i pod względem wykorzystywanych metod badawczych czy sposobów pomiaru różnych zjawisk i w tym sensie będą bardzo przydatne w trakcie prac badawczych prowadzonych w Instytucie Badań Edukacyjnych. Dużą zaletą konferencji była również możliwość spotkania i podyskutowania z wieloma specjalistami zajmującymi się ekonomią edukacji.

 Więcej informacji, w tym dokładny program i prezentowane referaty, można znaleźć na stronie konferencji .

 

 

 

 

 

 

Gotycki ratusz z XV wieku, jeden z największych zabytków architektonicznych Leuven (fot. M. Siergiejuk)

 

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Moniką Siergiejuk (m.siergiejuk@ibe.edu.pl ).

 

 

 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...