BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Konferencja „Fundusze europejskie na edukację w latach 2014-2020. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych"

Opublikowano: 14 Lip 2014

Problematyka nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych oraz jej miejsce w nowej perspektywie finansowej była tematem spotkania zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W dniu 10 lipca br. w Centrum Nauki Kopernik przedstawiciele samorządu terytorialnego i instytucji oświatowych spotkali się, aby dyskutować o możliwościach i wyzwaniach w zakresie podnoszenia jakości edukacji przyrodniczej w Polsce.  

.

Do współpracy przy organizacji spotkania  Ministerstwo zaprosiło Centrum Nauki Kopernik, realizujące projekt „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”. W projekcie są opracowywane m.in. rekomendacje dotyczące edukacji przyrodniczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej uwzględniające model pracy nauczyciela z uczniem, przykładowe działania edukacyjne oraz listę wyposażenia szkolnej pracowni przyrody.

Współorganizatorem wydarzenia jest również Instytut Badań Edukacyjnych, który opracował rekomendacje dotyczące  zarówno wyposażenia szkolnych pracowni przyrodniczych jak i warunków brzegowych szkoleń nauczycieli oraz zmian w organizacji pracy szkoły na III i IV etapie. Dokumenty te są dostępne na stronie Ministerstwa www.efs.men.gov.pl.

W trakcie konferencji zaproszeni prelegenci – przedstawiciele środowiska naukowego,   nauczycielskiego i  samorządowego dzielili się własnymi doświadczeniami i refleksami dotyczącymi edukacji przyrodniczej.
Nowa perspektywa finansowa na lata 2014-2020 otwiera nowe możliwości rozwoju. Szkoły będą miały szansę wykorzystania funduszy unijnych pod warunkiem, że samorządy zaplanują w tej perspektywie odpowiednie środki na edukację w swoim regionie. Głównym celem spotkania było więc pokazanie przedstawicielom regionalnych samorządów i instytucji oświatowych, jak ważne w edukacji przyrodniczej jest stosowanie metody badawczej.

Oczekiwana zmiana sposobu nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych nie ogranicza się tylko do doposażenia szkolnych pracowni w nowoczesne sprzęty i materiały. Wiąże się ze zmianą metod pracy nauczyciela z uczniem, rozwijania i doskonalenia kompetencji pracowników placówek edukacyjnych, odpowiedniego dostosowania organizacji pracy szkoły oraz z funduszami, dzięki którym wdrożenie rekomendacji będzie miało szansę zakończyć się sukcesem. Szczególnie cenne były zatem informacje przekazane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczące możliwości wydatkowania środków unijnych na wyposażenie szkolnych pracowni przyrodniczych w perspektywie finansowej 2014-2020.

Realizując temat przewodni konferencji, Centrum Nauki Kopernik zaprosiło gości do eksperymentowania w laboratoriach oraz Teatrze Wysokich Napięć.  Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem metody badawczej - nauczania przez odkrywanie, tak aby każdy uczestnik konferencji mógł się przekonać, że taki sposób uczenia się przedmiotów przyrodniczych jest zarówno efektowny jak i skuteczny.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...