Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej.
- Opublikowano: 9 Wrz 2015
Głównym celem prowadzonego w latach 2012–2014 badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej była diagnoza stanu nauczania języka polskiego na III etapie edukacyjnym. Punkt odniesienia stanowiła nowa podstawa programowa1. Badanie obejmowało również opis środowiska szkolnego i pozaszkolnego, które może mieć wpływ na dydaktykę oraz osiągane przez uczniów wyniki. Postawiona diagnoza stała się punktem wyjścia do działań mających na celu poprawę stanu nauczania.
Cele szczegółowe badania obejmowały:
- Ocenę umiejętności uczniów w zakresie objętym zapisami podstawy programowej do nauczania języka polskiego dla III etapu edukacji.
- Identyfikację czynników mogących mieć wpływ na poziom umiejętności uczniów lub możliwości ich rozwijania.
- Identyfikację, analizę i ocenę narzędzi dydaktycznych oraz metod kształcenia polonistycznego wykorzystywanych na III etapie edukacji.
- Zidentyfikowanie słabych i mocnych stron kształcenia polonistycznego w kontekście wejścia w życie zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Stworzenie bazy dobrych praktyk i narzędzi dydaktycznych, które mają służyć skutecznemu wdrażaniu nowej podstawy programowej nauczania języka polskiego.
Postawione zostały następujące pytania badawcze:
- Jakie są mocne i słabe strony kształcenia polonistycznego w kontekście wejścia w życie zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego?
- Jaki jest poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności w zakresie objętym zapisami podstawy programowej do nauczania języka polskiego dla III etapu edukacji? Które umiejętności wymagają szczególnego rozwoju/wsparcia? Jakie czynniki wpływają na ich rozwój?
- W jaki sposób w badanych szkołach jest realizowana nowa podstawa programowa do nauczania języka polskiego dla III etapu edukacji (jakie metody dydaktyczne są stosowane, jaka jest efektywność nauczania)?
- Jakie są dobre praktyki stosowane przez nauczycieli języka polskiego, które sprzyjają skutecznemu wdrażaniu nowej podstawy programowej do języka polskiego?
- Jakie narzędzia dydaktyczne i metody kształcenia polonistycznego wykorzystywane są przez nauczycieli na III etapie edukacji? Na ile są one skuteczne/adekwatne do zapisów nowej podstawy programowej? Na ile pozwalają skutecznie rozwijać umiejętności uczniów opisane w nowej podstawie programowej? W jaki sposób należałoby je rozwijać/modyfikować, aby lepiej wspierać wdrażanie podstawy programowej?
Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. [ pobierz plik pdf ] |
|
Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. |