BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej.

Opublikowano: 9 Wrz 2015

IBE EE raport Dydaktyka literatury i jezyka polskiegoGłównym celem prowadzonego w latach 2012–2014 badania Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej była diagnoza stanu nauczania języka polskiego na III etapie edukacyjnym. Punkt odniesienia stanowiła nowa podstawa programowa1. Badanie obejmowało również opis środowiska szkolnego i pozaszkolnego, które może mieć wpływ na dydaktykę oraz osiągane przez uczniów wyniki. Postawiona diagnoza stała się punktem wyjścia do działań mających na celu poprawę stanu nauczania.

Cele szczegółowe badania obejmowały:

  • Ocenę umiejętności uczniów w zakresie objętym zapisami podstawy programowej do nauczania języka polskiego dla III etapu edukacji.
  • Identyfikację czynników mogących mieć wpływ na poziom umiejętności uczniów lub możliwości ich rozwijania.
  • Identyfikację, analizę i ocenę narzędzi dydaktycznych oraz metod kształcenia polonistycznego wykorzystywanych na III etapie edukacji.
  • Zidentyfikowanie słabych i mocnych stron kształcenia polonistycznego w kontekście wejścia w życie zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  • Stworzenie bazy dobrych praktyk i narzędzi dydaktycznych, które mają służyć skutecznemu wdrażaniu nowej podstawy programowej nauczania języka polskiego.
.

Postawione zostały następujące pytania badawcze:

  • Jakie są mocne i słabe strony kształcenia polonistycznego w kontekście wejścia w życie zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego?
  • Jaki jest poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności w zakresie objętym zapisami podstawy programowej do nauczania języka polskiego dla III etapu edukacji? Które umiejętności wymagają szczególnego rozwoju/wsparcia? Jakie czynniki wpływają na ich rozwój?
  • W jaki sposób w badanych szkołach jest realizowana nowa podstawa programowa do nauczania języka polskiego dla III etapu edukacji (jakie metody dydaktyczne są stosowane, jaka jest efektywność nauczania)?
  • Jakie są dobre praktyki stosowane przez nauczycieli języka polskiego, które sprzyjają skutecznemu wdrażaniu nowej podstawy programowej do języka polskiego?
  • Jakie narzędzia dydaktyczne i metody kształcenia polonistycznego wykorzystywane są przez nauczycieli na III etapie edukacji? Na ile są one skuteczne/adekwatne do zapisów nowej podstawy programowej? Na ile pozwalają skutecznie rozwijać umiejętności uczniów opisane w nowej podstawie programowej? W jaki sposób należałoby je rozwijać/modyfikować, aby lepiej wspierać wdrażanie podstawy programowej?

pdf1 Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej.
[ pobierz plik pdf ]
epub logo small

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej.
[ pobierz plik epub ]

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...