Oferta dla dyrektorów i pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznych
- Opublikowano: 18 Lut 2014
Rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego jest ważnym wydarzeniem w życiu każdego dziecka, jego rodziców i szkoły. Wszystkim zależy, aby dziecko pełniąc rolę ucznia od pierwszej klasy odnosiło sukcesy na miarę swoich możliwości. Musi więc uzyskiwać w szkole i w rodzinie konieczne dla odniesienia sukcesu wsparcie.
Jak zatem można pomóc rodzicom i dyrektorom szkół w podjęciu mądrej decyzji w sprawie rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko?
.
- Podstawą decyzji dyrektora szkoły jest absolutnie rzetelna i profesjonalna opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej – mówi prof. Anna Brzezińska.- Bierze ona pod uwagę mocne i słabe strony dziecka, wskazuje obszary wymagające szczególnego wsparcia oraz sposoby jego udzielania, dzięki czemu dyrektor może, znając sytuację w swojej placówce, uczciwie ocenić, czy szkoła i dziecko są na siebie wzajemnie gotowi. Podstawowym źródłem informacji o dziecku i jego funkcjonowaniu są rodzice. To przede wszystkim w rozmowie z nimi psycholog bądź pedagog z poradni powinni uzyskać podstawowe informacje o dziecku. Ta wzajemna wrażliwość na siebie pracowników poradni, dyrektorów szkół i rodziców jest konieczna, by podjąć najlepszą dla dziecka decyzję.
Problemowi stawiania diagnozy, której wyniki stanowią podstawę opinii wydawanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną poświęcony jest cykl konferencji, organizowanych przez zespół psychologów Instytutu Badań Edukacyjnych. Tematem konferencji jest Wsparcie procesów diagnozowania i opiniowania problemu gotowości szkolnej dziecka. Wydarzenia odbędą się w 7 polskich miastach: w Warszawie, Lublinie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Białymstoku.
Na każdej konferencji przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej omówi aktualny stan formalno-prawny opiniowania kwestii rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko. Ponadto eksperci IBE przedstawią wyniki badań jakościowych dotyczących funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych. Najważniejszą kwestią będzie analiza sposobu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko z uwzględnieniem konieczności współdziałania poradni psychologiczno-pedagogicznych ze szkołami podstawowymi.
Uczestnicy otrzymają przygotowane przez zespół psychologów IBE materiały, które mogą być pomocne w zbieraniu, analizowaniu i interpretowaniu informacji o dziecku i jego środowisku oraz przydatne w pracy z rodzicami i nauczycielami.
Osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o kontakt pod adresem: konferencjepp_p@ibe.edu.pl.