Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
- Opublikowano: 19 Kwi 2015
Dynamizm zmian dokonujących się w życiu społeczno-kulturowym jest widoczny w przestrzeni edukacyjnej. Do zadań szkolnictwa należy zatem przygotowanie dzieci, młodzieży i dorosłych do życia w zmieniających się warunkach cywilizacyjnych. Czy polska i europejska edukacja sprosta tym wyzwaniom? Czy systemy edukacyjne są gotowe na przyjęcie nowych rozwiązań? Jakie zmiany przed nami, jakie perspektywy i prognozy?
Przedmiot i cel Konferencji
Przedmiotem Konferencji są najważniejsze problemy edukacyjne wskazane w 2010 roku przez Komisję Europejską, w „Strategii Europa 2020”, której celem jest inteligentny i zrównoważony rozwój mający sprzyjać inkluzji społecznej. W przypadku Polski instrumentem realizacji tej strategii jest krajowy Program Operacyjny „Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” (PO WER 2014-2020). Dokument uwzględnia długofalowe wyzwania stojące przed europejskim systemem edukacji. Dla naszych rozważań szczególnie cenne będzie przywołanie sposobów realizacji „Strategii Europa 2020” nie tylko w Polsce, lecz również w szerszym kontekście europejskim. Dlatego do interdyscyplinarnej dyskusji zapraszamy: naukowców, badaczy, osoby odpowiedzialne za kształt polityki edukacyjnej oraz pedagogów i nauczycieli z Polski i z zagranicy.
Spodziewanym efektem debaty konferencyjnej będzie wypracowanie rekomendacji na przyszłość oraz wskazanie pożądanych kierunków rozwoju polskiej i europejskiej przestrzeni edukacyjnej.
Celem ogólnym Konferencji jest stworzenie płaszczyzny refleksji naukowej nad priorytetowymi zagadnieniami współczesnego szkolnictwa europejskiego oraz wymiana doświadczeń praktyków i teoretyków na forum międzynarodowym. Szczegółowe zagadnienia to:
Panel 1. Podstawowe obszary edukacji całożyciowej
Od edukacji przedszkolnej do edukacji seniorów, z uwzględnieniem edukacji formalnej i nieformalnej oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Panel 2. Szkolnictwo zawodowe a rynek pracy
Od poziomu gimnazjum do uczelni wyższej - elastyczne ścieżki kształcenia i doradztwo zawodowe, programy mobilności międzynarodowej, mentoring / tutoring / coaching.
Panel 3. Nauczyciel przyszłości w sieciach współpracy
Oczekiwania i ograniczenia w kontekście nowych wyzwań cywilizacyjnych, a jakość kształcenia i dokształcania nauczycieli.
Więcej informacji na stronie konferencji: https://sites.google.com/site/educationconfwsge/home