BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Jak powinny być wyposażone pracownie przedmiotów przyrodniczych

Opublikowano: 19 Lut 2014

Urszula Poziomek z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych o tym, jak ważne jest właściwe wyposażenie pracowni i jak powstały rekomendacje IBE dla szkół

.

W jaki sposób określono minimalne wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych? Co spowodowało, że znalazły się tam te a nie inne pomoce, odczynniki...
Rekomendacje przygotowała grupę ekspertów Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE, którzy są jednocześnie praktykami w dziedzinie przyrodniczej edukacji szkolnej – uczą lub uczyli w szkole lub pełnili funkcję doradcy metodycznego na różnych etapach edukacyjnych.
Rekomendując wyposażenie braliśmy pod uwagę przede wszystkim zapisy postawy programowej – sprzęt uporządkowany jest według doświadczeń, obserwacji i pomiarów zalecanych w dokumencie. Osoba korzystająca z rekomendacji dostaje wręcz opis zestawu do konkretnego doświadczenia (np. szkło laboratoryjne, sprzęt pomiarowy, sprzęt do obserwacji). Pewna część rekomendowanego wyposażenia ma charakter pomocniczy to np. komputer i projektor do dyspozycji nauczyciela.
Warto dodać, że rekomendacje zawierają również wskazówki dotyczące szkoleń nauczycieli, które w praktyce pokazałyby, jak można i należy z tego sprzętu korzystać. Takie praktyczne, laboratoryjne szkolenia – jak wykazało badanie PPP IBE – są najbardziej potrzebne nauczycielom.

Czy bez takiego wyposażenia pracowni nauczyciel w ogóle jest w stanie zrealizować cele podstawy programowej? Może to być dla niego dużo trudniejsze?
Gdy nauczyciel nie dysponuje pracownią przedmiotową lub odpowiednim wyposażeniem, może realizować cele i treści podstawy programowej teoretycznie. Może rozwiązywać z uczniami zadania diagnozujące umiejętności rozumowania naukowego, albo analizować przebieg i wyniki doświadczenia, które uczniowie zobaczą na filmie. Jednak wówczas zapewnia opanowanie pewnych zagadnień przez uczniów jedynie w teorii.
Pełna realizacja celów kształcenia, podkreślających w każdym przedmiocie przyrodniczym umiejętność posługiwania się metodą naukowa i rozumowania naukowego w połączeniu z rozwiązywaniem różnorodnych problemów jest możliwa tylko z zastosowaniem doświadczeń, obserwacji i pomiarów wykonywanych indywidualnie lub w grupach przez samych uczniów. Pokaz nauczycielski jest również przydatny, ale częściowo tylko rozwija umiejętność pracy samodzielnej ucznia, połączonej z umiejętnością posługiwania się sprzętem laboratoryjnym czy pomiarowym.

Dlaczego metoda naukowa jest tak istotna?
Metoda naukowa to przede wszystkim sposób myślenia pozwalający na rozwiązanie problemu w sposób racjonalny, znalezienie odpowiedzi najbliższej prawdy na postawione pytania. Metoda naukowa jest stosowana w pracach o charakterze naukowym, ale w swojej uproszczonej formule jest równie niezbędna w racjonalnym rozwiązywaniu problemów życia codziennego, społecznego czy prywatnego. Uczy, jak odróżnić fakty od opinii czy korelacje od związków przyczynowo-skutkowych, uczy wnioskowania na podstawie danych a nie przypuszczeń czy też podejmowania decyzji na podstawie wyników analizy a nie emocji. Rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową w przedmiotach przyrodniczych jest ważne, bo wspiera kształtowanie postawy świadomego, racjonalnie podchodzącego do życia obywatela.

Zobacz rekomendacje wyposażenia pracowni przyrodniczej w gimnazjum

Zobacz rekomendacje wyposażenia pracowni przyrodniczej w szkole ponadgimnazjalnej

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...