BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Komputer nieoswojony - rozmowa z Martą Palczyńską o wynikach Polaków w badaniu PIAAC

Opublikowano: 31 Paź 2013

Członek Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE o wynikach Polaków dotyczących korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

.

Coraz więcej Polaków korzysta nie tylko z komputerów, ale też z tabletów i smartfonów. Rynek urządzeń mobilnych w Polsce stale rośnie. Ale czy naprawdę potrafimy obsługiwać te urządzenia?

Dostęp do komputerów w Polsce rzeczywiście rośnie, jednak wciąż nie osiągnęliśmy poziomu komputeryzacji Niemiec czy Szwecji sprzed kilku lat i mamy sporo do nadrobienia. Wyniki badania PIAAC pokazują, że duża część Polaków w wieku 16-65 lat nie posiada podstawowych umiejętności obsługi komputera. Prawie 20 proc. zadeklarowało brak doświadczenia w obsłudze komputera, 7 proc. nie zaliczyło podstawowego testu obsługi komputera, a kolejne 24 proc. odmówiło rozwiązywania komputerowej wersji zadań, prawdopodobnie z powodu swoich niskich umiejętności w tym zakresie. W rezultacie tylko połowa dorosłych Polaków rozwiązywała zadania PIAAC na komputerze.

Czy mieszkańcy innych krajów potrafią to lepiej od Polaków? Mocno odstajemy od reszty?

Niestety odsetek osób rozwiązujących zadania na komputerze w Polsce (50 proc.) był najniższy wśród 23 krajów, biorących udział w badaniu. Średnio w krajach OECD 76 proc. dorosłych rozwiązywało zadania na komputerze, a w najlepszych krajach (kraje skandynawskie i Holandia) odsetek ten był bliski 90 proc.
W Polsce grupa posiadająca wysoki poziom umiejętności wykorzystywania TIK jest zdecydowanie mniejsza niż w innych krajach (19 proc. wobec średnio 34 proc. w krajach OECD). Wyniki badania pokazują także, że mniej pracujących Polaków korzysta z komputera, a korzystający mają niższy poziom umiejętności wykorzystywania TIK niż przeciętnie w krajach OECD.

A młodzi Polacy? Przypisujemy im stereotypowo duże umiejętności w tym zakresie. Czy to się w badaniu PIAAC potwierdza?

Mimo, że w dziedzinie wykorzystywania TIK wyniki osób młodych (16-24 lata) w Polsce są, tak jak w pozostałych dwóch dziedzinach mierzonych w badaniu PIAAC, wyraźnie wyższe niż wyniki starszych generacji, to jednak na tle krajów OECD młodzi Polacy wypadają słabo.
Podobnie jak w przypadku całej populacji, także wśród młodych odsetek osób o wysokich umiejętnościach wykorzystywania TIK jest niższy niż w innych krajach. Wyniki badania PIAAC obalają „mit cyberdziecka” i pokazują, że także wśród młodych istnieje grupa  osób  nieposiadających  podstawowych  umiejętności obsługi  komputera.  Można ją szacować na co najmniej 8 proc., jednak dodatkowo 12 proc. odmówiło udziału w wersji komputerowej. Ta grupa najrzadziej używa TIK w życiu codziennym i w pracy, co świadczyć może, że odmowy  spowodowane były niskimi umiejętnościami w tej dziedzinie.
Mniej osób młodych rozwiązujących zadania na komputerze było tylko w Japonii. Warto jest więc zastanowić się, jakie stworzyć warunki, aby młodzi Polacy, którzy w dziedzinach rozumienia tekstu i rozumowania matematycznego mają umiejętności zbliżone do poziomu swoich rówieśników w krajach OECD, nie pozostali w tyle, jeżeli chodzi o kompetencje wykorzystywania nowoczesnych technologii, tak ważne w dzisiejszym świecie.

Więcej informacji o badaniu PIAAC i prezentacje ekspertów IBE

Pełen raport z badania PIAAC

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - raport
  • Portret generacji 50+ w Polsce i w Europie. Wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE)

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...