Komputer nieoswojony - rozmowa z Martą Palczyńską o wynikach Polaków w badaniu PIAAC
- Opublikowano: 31 Paź 2013
Członek Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE o wynikach Polaków dotyczących korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
.Coraz więcej Polaków korzysta nie tylko z komputerów, ale też z tabletów i smartfonów. Rynek urządzeń mobilnych w Polsce stale rośnie. Ale czy naprawdę potrafimy obsługiwać te urządzenia?
Dostęp do komputerów w Polsce rzeczywiście rośnie, jednak wciąż nie osiągnęliśmy poziomu komputeryzacji Niemiec czy Szwecji sprzed kilku lat i mamy sporo do nadrobienia. Wyniki badania PIAAC pokazują, że duża część Polaków w wieku 16-65 lat nie posiada podstawowych umiejętności obsługi komputera. Prawie 20 proc. zadeklarowało brak doświadczenia w obsłudze komputera, 7 proc. nie zaliczyło podstawowego testu obsługi komputera, a kolejne 24 proc. odmówiło rozwiązywania komputerowej wersji zadań, prawdopodobnie z powodu swoich niskich umiejętności w tym zakresie. W rezultacie tylko połowa dorosłych Polaków rozwiązywała zadania PIAAC na komputerze.
Czy mieszkańcy innych krajów potrafią to lepiej od Polaków? Mocno odstajemy od reszty?
Niestety odsetek osób rozwiązujących zadania na komputerze w Polsce (50 proc.) był najniższy wśród 23 krajów, biorących udział w badaniu. Średnio w krajach OECD 76 proc. dorosłych rozwiązywało zadania na komputerze, a w najlepszych krajach (kraje skandynawskie i Holandia) odsetek ten był bliski 90 proc.
W Polsce grupa posiadająca wysoki poziom umiejętności wykorzystywania TIK jest zdecydowanie mniejsza niż w innych krajach (19 proc. wobec średnio 34 proc. w krajach OECD). Wyniki badania pokazują także, że mniej pracujących Polaków korzysta z komputera, a korzystający mają niższy poziom umiejętności wykorzystywania TIK niż przeciętnie w krajach OECD.
A młodzi Polacy? Przypisujemy im stereotypowo duże umiejętności w tym zakresie. Czy to się w badaniu PIAAC potwierdza?
Mimo, że w dziedzinie wykorzystywania TIK wyniki osób młodych (16-24 lata) w Polsce są, tak jak w pozostałych dwóch dziedzinach mierzonych w badaniu PIAAC, wyraźnie wyższe niż wyniki starszych generacji, to jednak na tle krajów OECD młodzi Polacy wypadają słabo.
Podobnie jak w przypadku całej populacji, także wśród młodych odsetek osób o wysokich umiejętnościach wykorzystywania TIK jest niższy niż w innych krajach. Wyniki badania PIAAC obalają „mit cyberdziecka” i pokazują, że także wśród młodych istnieje grupa osób nieposiadających podstawowych umiejętności obsługi komputera. Można ją szacować na co najmniej 8 proc., jednak dodatkowo 12 proc. odmówiło udziału w wersji komputerowej. Ta grupa najrzadziej używa TIK w życiu codziennym i w pracy, co świadczyć może, że odmowy spowodowane były niskimi umiejętnościami w tej dziedzinie.
Mniej osób młodych rozwiązujących zadania na komputerze było tylko w Japonii. Warto jest więc zastanowić się, jakie stworzyć warunki, aby młodzi Polacy, którzy w dziedzinach rozumienia tekstu i rozumowania matematycznego mają umiejętności zbliżone do poziomu swoich rówieśników w krajach OECD, nie pozostali w tyle, jeżeli chodzi o kompetencje wykorzystywania nowoczesnych technologii, tak ważne w dzisiejszym świecie.
Więcej informacji o badaniu PIAAC i prezentacje ekspertów IBE