BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Trzy pytania do Piotra Walickiego

Opublikowano: 11 Paź 2013

Rozmowa z członkiem Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych na temat ogólnopolskiego badania Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce

.


Nazwa – „Laboratorium myślenia” – wskazuje na bardzo praktyczny wymiar badania. Dlaczego Pana zdaniem badanie to jest ważne dla systemu edukacji?
To pierwsze w Polsce badanie, które tak szeroko bada kompetencje uczniów z przedmiotów przyrodniczych Duża jest nie tylko próba (ponad 7 tys. uczniów ze 180 szkół w I i II cyklu) ale i liczba wykorzystanych w badaniu zadań testowych – w każdym cyklu uczniowie rozwiązują po 208 zadań z każdego przedmiotu (biologii, chemii, fizyki i geografii). Istotne jest też to, że badanie ma charakter wieloletni i prowadzone jest w okresie ważnych zmian w systemie edukacji tj. wprowadzenia nowej podstawy programowej do gimnazjów i wydzielenia na egzaminie gimnazjalnym odrębnej części poświęconej przedmiotom przyrodniczym.

Już za chwilę rozpoczyna się III cykl badania, w którym weźmie udział ponad 14 tys. uczniów. Czym będzie się on charakteryzował?
Trzeci cykl, w odróżnieniu od poprzednich, obejmuje badaniem również odziały na poziomie klasy II szkół ponadgimnazjalnych i z tej przyczyny liczebność próby uczniów jest dwukrotnie wyższa. Włączenie do badania tej dodatkowej grupy uczniów pozwoli nam przyjrzeć się skutkom scalenia programów nauczania gimnazjum i klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych.

Czy na podstawie wyników dotychczasowych badań, można wysnuć już wstępne wnioski?
Na podstawie wyników po dwóch cyklach badania Laboratorium myślenia obserwujemy istotny statystycznie wzrost umiejętności uczniów w zakresie biologii, chemii, fizyki i geografii – czyli wszystkich badanych przedmiotów. Należy zaznaczyć jednak, że spośród wszystkich badanych typów szkół (licea, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) wzrost dotyczył tylko liceów ogólnokształcących.

 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...