Trzy pytania do Piotra Walickiego
- Opublikowano: 11 Paź 2013
Rozmowa z członkiem Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych na temat ogólnopolskiego badania Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
.
Nazwa – „Laboratorium myślenia” – wskazuje na bardzo praktyczny wymiar badania. Dlaczego Pana zdaniem badanie to jest ważne dla systemu edukacji?
To pierwsze w Polsce badanie, które tak szeroko bada kompetencje uczniów z przedmiotów przyrodniczych Duża jest nie tylko próba (ponad 7 tys. uczniów ze 180 szkół w I i II cyklu) ale i liczba wykorzystanych w badaniu zadań testowych – w każdym cyklu uczniowie rozwiązują po 208 zadań z każdego przedmiotu (biologii, chemii, fizyki i geografii). Istotne jest też to, że badanie ma charakter wieloletni i prowadzone jest w okresie ważnych zmian w systemie edukacji tj. wprowadzenia nowej podstawy programowej do gimnazjów i wydzielenia na egzaminie gimnazjalnym odrębnej części poświęconej przedmiotom przyrodniczym.
Już za chwilę rozpoczyna się III cykl badania, w którym weźmie udział ponad 14 tys. uczniów. Czym będzie się on charakteryzował?
Trzeci cykl, w odróżnieniu od poprzednich, obejmuje badaniem również odziały na poziomie klasy II szkół ponadgimnazjalnych i z tej przyczyny liczebność próby uczniów jest dwukrotnie wyższa. Włączenie do badania tej dodatkowej grupy uczniów pozwoli nam przyjrzeć się skutkom scalenia programów nauczania gimnazjum i klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych.
Czy na podstawie wyników dotychczasowych badań, można wysnuć już wstępne wnioski?
Na podstawie wyników po dwóch cyklach badania Laboratorium myślenia obserwujemy istotny statystycznie wzrost umiejętności uczniów w zakresie biologii, chemii, fizyki i geografii – czyli wszystkich badanych przedmiotów. Należy zaznaczyć jednak, że spośród wszystkich badanych typów szkół (licea, technika i zasadnicze szkoły zawodowe) wzrost dotyczył tylko liceów ogólnokształcących.