BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Trzy pytania do prof. Romana Dolaty

Opublikowano: 1 Sie 2013
Rozmowa z opiekunem naukowym Zespołu Szkolnych Uwarunkować Efektywności Kształcenia o tym, że gimnazja pracujące z uczniami wywodzącymi się z rodzin o niskim statusie społecznym mogą nauczać bardzo efektywnie
.
Czy pochodzenie społeczne uczniów przekłada się na wyniki egzaminacyjne szkoły?

Zarówno, gdy analizujemy wyniki poszczególnych uczniów, jak i wtedy gdy analizujemy rezultaty szkół, obserwujemy silną statusową determinację wyników egzaminacyjnych. Ta zależność jest bardzo silna zwłaszcza na poziomie szkoły. Prosta informacja o poziomie wykształcenia rodziców uczniów w danej szkole pozwala w około 55% przewidzieć średni wynik szkoły na egzaminie gimnazjalnym.

Gimnazjom, które z tego względu osiągają niższe wyniki egzaminacyjne, trudno udowodnić, że uczą efektywnie. Choć nierzadko słabsi uczniowie robią ogromne postępy…

O ile wśród gimnazjów pracujących z młodzieżą z rodzin o niskim statusie społecznym niewiele jest szkół o bardzo wysokich wynikach egzaminacyjnych, to w grupie tej jest pokaźny odsetek placówek o wysokim wskaźniku Edukacyjnej Wartości Dodanej. Mamy więc narzędzie, które pozwala zaobserwować efektywność nauczania niezależnie od statusu społeczno-ekonomicznego uczniów.
Dlatego nadzorujący szkoły jak i np. samorządowcy powinni korzystać z EWD, by mieć prawdziwy obraz tego, jak nauczają podległe im placówki. Dzięki temu przed szkołami pracującymi w trudniejszych środowiskach społecznych można stawiać realne do osiągnięcia cele.

Czyli status społeczny uczniów w niewielkim stopniu wpływa na wskaźnik EWD danej szkoły?

Wyniki przeprowadzonego badania trafności metody EWD jednoznacznie pokazują, że tak. O ile siła determinacji statusowej dla wyników egzaminacyjnych jest bardzo duża, to analogiczne zależności dla miar EWD są wielokrotnie słabsze. Oznacza to, że metoda EWD pozwala skutecznie kontrolować przy ocenie efektywności nauczania wpływ niezależnego od szkoły czynnika  pochodzenia społecznego uczniów. Choć z innych względów warto gromadzić w ramach statystyki oświatowej informacje o statusie społecznym rodzin uczniów, to brak tej informacji nie jest kluczowy dla poprawności szacowania EWD.

Więcej o metodzie Edukacyjnej Wartości Dodanej

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...