Trzy pytania do Zofii Zasackiej
- Opublikowano: 5 Lip 2013
Rozmowa z Zofią Zasacką z Pracowni Języka Polskiego o „Badaniu czytelnictwa dzieci i młodzieży”, które rozpocznie Instytut Badań Edukacyjnych
.Jakich informacji ma dostarczyć planowane przez IBE badanie?
Badanie pozwoli zobaczyć m.in. jak często uczniowie czytają książki, jakie tytuły wybierają, co ich motywuje do czytania. W badaniu rozdzielone zostaną czytelnictwo w ramach obowiązku szkolnego i poza nim - zamierzamy dowiedzieć się ile czasu na czytanie poświęcają wśród wszystkich innych zajęć po szkole. Ponieważ w badaniu uczestniczyć będą dwie grupy: 12-latkowie oraz 15-latkowie, możliwe będzie również zaobserwowanie zmian zachodzących w postawach czytelniczych związanych z dorastaniem.
Chcemy też sprawdzić, jak uczniowie do czytania książek wykorzystują nowe media, Internet i technologie cyfrowe.
Badanie umożliwi również opisanie związków między czytelnictwem uczniów a kulturą popularną i młodzieżową oraz trendami we współczesnej literaturze przeznaczonej dla dzieci i młodzieży.
Jakie są dotychczasowe wnioski z badań dotyczących czytelnictwie dzieci i młodzieży?
Badania czytelnictwa: ogólnopolskie sondaże realizowane w 2003 r., 2010 r. i badania jakościowe na przełomie 2012/2013 r. wskazują na silne zróżnicowanie postaw czytelniczych nastolatków. To ile i jakie książki czytają uwarunkowane jest czynnikami społeczno-demograficznymi. Największe zróżnicowanie wynika z płci. Dziewczęta są bardziej aktywne czytelniczo, mają szersze zainteresowania i potrzeby lekturowe, liczniej uczestniczą w społecznej komunikacji związanej z czytanymi lekturami. Wyraźny jest też wpływ rodziny.
Obserwuje się spadek aktywności czytelniczej i pozytywnego stosunku do lektury książkowej wśród chłopców oraz w środowisku młodzieży wiejskiej i pochodzącej z małych miasteczek. Można zauważyć też, że uczniowie preferują i wybierają inne książki niż literatura, z którą mają do czynienia na lekcjach języka polskiego.
Kiedy rozpocznie się badanie IBE i kogo dokładnie obejmie?
„Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży" obejmuje reprezentatywną, ogólnopolską próbę uczniów kończących VI klasę szkoły podstawowej i III klasę gimnazjum. W badaniu, które rozpocznie się jesienią tego roku, będzie uczestniczyło 200 szkół.