Trzy pytania do Kamila Sijki
- Opublikowano: 17 Mar 2013
Rozmowa z Kamilem Sijko z Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia o rozpoczętym Badaniu kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS
.Badanie ICILS to pierwszy taki projekt międzynarodowy. Co sprawdzi?
To pierwsze porównawcze badanie, które sprawdza gotowość uczniów z 18 krajów do życia w erze informacji. Chcemy dowiedzieć się, w jakim stopniu uczniowie opanowali posługiwanie się komputerami. Ale umiejętności techniczne to tylko środek do celu. Kluczowe będą informacje na temat tego, jak potrafią zdobywać przy pomocy komputera informacje, jak je oceniają, przetwarzają i dzielą się nimi z innymi osobami.
W Polsce badanie ICILS prowadzi Instytut Badań Edukacyjnych, a przebieg projektu koordynuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – IEA) wraz z Australijską Radą Badań Edukacyjnych (Australian Council for Educational Research – ACER).
Dlaczego kompetencje, które sprawdzi badanie ICILS, są dla młodych ludzi istotne?
Bo one coraz częściej decydują o sukcesie nie tylko na rynku pracy, ale także w społeczeństwie. Trudno dziś dobrze społecznie funkcjonować, gdy olbrzymia część relacji międzyludzkich przeniosła się do wirtualnego świata. Bez umiejętności obsługiwania narzędzi, które umożliwiają komunikację np. w Internecie, można narazić się na pewnego rodzaju wykluczenie.
Brak takich umiejętności może blokować też komunikowanie o swoich innych kompetencjach. Dobrze obrazuje to film promujący badanie, który można obejrzeć na stronie eduentuzjasci.pl/icils. Możemy bowiem np. świetnie fotografować. Ale jeśli nie będziemy potrafili zaprezentować swoich umiejętności wydawnictwu, albo jakiejś innej firmie, to raczej nie otrzymamy propozycji pracy. Albo jej nie wyszukamy.
Jak dokładnie będzie przebiegało badanie i kiedy poznamy jego wyniki?
Badanie potrwa do kwietnia 2013 r. Przebadanych zostanie ponad 3 tys. uczniów II klasy gimnazjum, ponad 2 tys. nauczycieli oraz ponad 150 dyrektorów gimnazjów.
Uczniowie będą musieli rozwiązać na komputerze dwa 30-minutowe moduły testowe. Przedstawiają one ciekawe historie w których komputer jest potrzebny do rozwiązania pewnych problemów. Potem wypełnią - ciągle przy pomocy komputera - kwestionariusz dotyczący ich środowiska, doświadczeń komputerowych i postaw wobec technologii informacyjnych. Nauczyciele także wypełnią ankiety, z których dowiemy się m.in. czy i jak używają komputerów w szkole oraz poza nią, jak oceniają swoje kompetencje w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii.
Publikację raportów międzynarodowych i krajowych zaplanowano na listopad 2014 r.