BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Trzy pytania do dr Agnieszki Chłoń-Domińczak

Opublikowano: 5 Lis 2012

Rozmowa z dr Agnieszką Chłoń-Domińczak, liderem Zespołu Edukacji i Rynku Pracy o badaniu „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”

.


Czego dowiemy się dzięki badaniu zawodowych losów absolwentów?

Badanie pozwoli śledzić ścieżkę kariery w ramach uczelni: wybierane przedmioty, ewentualne przerwy w toku studiów, wyniki nauki, dodatkowe kierunki itp. Dowiemy się także, ile czasu upływa od ukończenia studiów do podjęcia pracy w odniesieniu do poszczególnych kierunków studiów. Będzie wiadomo nie tylko to, czy i jak szybko absolwenci znaleźli pracę, ale również np. jak często, ją zmieniali, ilu z nich pracowało podczas studiów, ilu było zarejestrowanych w urzędzie pracy jako osoby bezrobotne. Można będzie też prześledzić średnie zarobki absolwentów danego kierunku i ich zmiany w czasie. Będziemy mogli zobaczyć, jak wyniki maturalne przekładają się na wyniki na studiach, a te z kolei – na zatrudnialność i zarobki na rynku pracy.

Warto podkreślić, że nasze badanie ma w dużym stopniu charakter pilotażu – od tego roku uczelnie mają obowiązek śledzić losy zawodowe swoich absolwentów. Chcielibyśmy wypracować w ramach badania pakiet narzędzi, które będą mogły być wykorzystywane przez różne uczelnie.

Częścią tego badania są wywiady pogłębione z pracodawcami, a ze studentami i absolwentami także wywiady fokusowe. O co pytane są te grupy?

Badacze starali się poznać wyobrażenia absolwentów o pracodawcach, pracodawcach o absolwentach oraz studentów o pracodawcach. 

Pracodawców pytano m.in. jakie cechy absolwentów są przez nich najbardziej cenione, jak oceniają działania uczelni dotyczące przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Z kolei absolwentów pytano, jak oceniają studia w kontekście przygotowania do funkcjonowania na rynku pracy i jakie sami podejmują działania. Opowiadali także, jakie cele wyznaczają sobie na rynku pracy i jak oceniają szanse na ich osiągnięcie. Celem tego badania było też wsparcie przygotowania ankiety do badania panelowego.

W ramach projektu prowadzone jest też badanie panelowe dotyczące oceny sytuacji absolwentów wchodzących na rynek pracy. Jakich informacji ma ono dostarczyć?

Ma służyć dynamicznej analizie opinii absolwentów na temat programów kształcenia i roli zdobytej wiedzy w trakcie poszukiwania pracy. Chodzi m.in. o ocenę aktualnie zakończonych studiów z perspektywy pierwszych doświadczeń z rynkiem pracy oraz o opis działań ukierunkowanych na karierę podczas studiów. Pozwolą także na ocenę pierwszych doświadczeń związanych z poszukiwaniem pracy – czego absolwenci spodziewali się od rynku pracy oraz z czym się faktycznie spotkali.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...