Trzy pytania do prof. Jolanty Choińskiej-Mika
- Opublikowano: 14 Paź 2011
Publikujemy rozmowę z profesor Jolantą Choińską-Mika, kierującą pracą zespołu dydaktycznego IBE, które przygotowują zadania do Bazy Narzędzi Dydaktycznych. .
Uczeń nie potrafi rozwiązać zadania z Bazy Narzędzi Dydaktycznych. Czy to oznacza, że nie potrafi samodzielnie myśleć? Co wtedy robić?
Jeżeli uczeń sobie nie poradził, to prawdopodobnie dlatego, że nie jest przyzwyczajony do tego typu zadań. To nie są zadania trudne i opierają się na treściach zawartych w podstawie programowej, a więc, mam nadzieję, przerobionych na lekcjach. Jednak sposób, w jaki uczeń musi użyć swojej wiedzy, jest rzeczywiście niestandardowy. Stąd początkowo mogą pojawić się problemy. Jak im zaradzić? Tłumacząc na czym po,legało zadanie i zadając kolejne. Do każdego zadania dołączyliśmy komentarze, które pokazują, w czym tkwi jego istota i co ma ono za zadanie sprawdzić. Część komentarzy zawiera też wskazówki, jak zinterpretować i rozwiązać ewentualne problemy, które uczniowie mogą mieć z danym zadaniem.
Do kogo są skierowane przygotowane przez IBE zadania? Czy tylko do uczniów z trzecich klas gimnazjum?
Dla trzecioklasistów będzie to doskonały sposób na sprawdzenie wiedzy i przygotowanie się do sprawdzianu z umiejętności ogólnych, który czeka ich w kwietniu. Ale zadania można rozwiązywać również z uczniami z młodszych klas, na przykład przy okazji omawiania materiału, którego dotyczy dane zadanie. Abu ułatwić nauczycielom pracę, zadania w Bazie Narzędzi Dydaktycznych zostały podzielone wg wymagań podstawy programowej, tak więc nie będą oni mieli problemów z dopasowaniem zadań do tematów lekcji. Dodatkowo przygotowaliśmy różne zadania – do rozwiązania w domu, na sprawdzianie czy na lekcji. Te ostatnie np. wymagają więcej czasu na rozwiązanie a nawet pomocy ze strony nauczyciela. Słowem – nasze zestawy mają szerokie możliwości zastosowania i wszystko zależy od nauczyciela.
Kiedy pojawią się zadania dla szkół ponadgimnazjalnych?
Mam nadzieję, że szybko, ale z ich opracowaniem wolimy poczekać, aż wykrystalizuje się koncepcja egzaminu maturalnego według nowej podstawy programowej. Nie chcemy mieć falstartu. Tymczasem mogę zapowiedzieć inną rzecz. Na początku przyszłego roku ukaże się przygotowana przez IBE książka zawierająca scenariusze lekcji z historii i przedmiotów przyrodniczych dla gimnazjalistów. Jednym z elementów scenariuszy będą zadania, które znajdują się w Bazie Narzędzi Dydaktycznych. Chcemy w ten sposób stworzyć kompletne narzędzie – nie tylko sprawdzające umiejętności uczniów w zakresie samodzielnego myślenia, analizy i argumentacji, ale także pomagające im te umiejętności rozwinąć.