BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Nauczyciele powinni poćwiczyć z szóstoklasistami umiejętność samodzielnego myślenia

Opublikowano: 9 Mar 2015

Rozmowa z prof. Krzysztofem Biedrzyckim z Pracowni Języka Polskiego IBE o wynikach części polonistycznej badania DUSZa i o tym, na co powinni zwrócić uwagę uczniowie podczas przygotowań do sprawdzianu szóstoklasisty.

.


W części polonistycznej badania DUSZa pojawił się nowy typ zadań. Na czym polegają te zadania i co mają weryfikować?
Trzeba rozróżnić dwie rzeczy. Po pierwsze, rzeczywiście pojawiły się zadania do tej pory nieobecne na sprawdzianie szóstoklasisty, z powodzeniem jednak stosowane na egzaminie kończącym gimnazjum, zwłaszcza dwa typy: zadania, w których uczeń ma zweryfikować prawdziwość zdań, oraz takie, w których  z dwóch kolumn ma dobrać dwie prawidłowe odpowiedzi. Chodzi o sprawdzenie umiejętności logicznego myślenia i łączenia informacji.
Po drugie, chodzi o sprawdzanie samodzielności rozwiązywania problemów. Temu służą zadania, w których oczekuje się od ucznia wykonania operacji myślowej, polegającej na wyciągania wniosków z przesłanek obecnych w tekście.

Badanie pokazało, że szóstoklasiści w zadowalającym stopniu opanowali umiejętność pisania opowiadania, jednak poprawność językowa, ortografia i interpunkcja wypadają dosyć słabo. Jaka jest tego przyczyna?
Współczesny polonista jest w znacznie trudniejszej sytuacji niż jeszcze 20 lat temu. Naturalnym środowiskiem, w którym dzieci czytają, jest środowisko elektroniczne – maile, artykuły w internecie, wiadomości sms… Dobrze wiemy, że nie ma tam należytej dbałości o ortografię i interpunkcję, a nawet o poprawność gramatyczną, często pomija się znaki diakrytyczne. Dzieci to zapamiętują i powielają złe wzory. Inna sprawa, że w sytuacji egzaminacyjnej, dziecko nie ma czasu na korektę, dlatego powinniśmy być bardziej wyrozumiali wobec tych tekstów.

Do sprawdzianu szóstoklasisty pozostało zaledwie kilka tygodni. Co jeszcze mogą zrobić nauczyciele i uczniowie, aby jak najlepiej się przygotować?
Nauczyciele powinni z uczniami poćwiczyć umiejętność samodzielnego myślenia. Mogą do tego celu wykorzystać zadania ze sprawdzianu próbnego, jednak powinni z uczniami przeanalizować odpowiedzi i wskazać drogę rozwiązywania problemu, a także pokazać, na czym może polegać błąd. Dobrze by było porozmawiać o potknięciach w wypracowaniach pisemnych, przy czym warto powtórzyć wszystkie wymagane przez podstawę programową gatunki.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...