BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Niepokojący wzrost odsetka uczniów, którzy nie czytają książek w wolnym czasie

Opublikowano: 31 Paź 2014

Rozmowa z dr Zofią Zasacką z Pracowni Języka Polskiego o Badaniu czytelnictwa dzieci i młodzieży

.

Co motywuje uczniów do czytania książek?
Książka musi być dla nich przede wszystkim interesująca z jakiegokolwiek powodu. Bardzo ciekawą rzeczą, która znalazła się w tym badaniu, jest fakt, że trudny język może demotywować młodzież do czytania. Dotyczy to nawet języka książek czytanych z własnego wyboru, nie tylko lektur szkolnych, choć to właśnie na nich się szczególnie odbija. Taka właśnie umiejętność pokonywania trudności w czytaniu, to jest to, co albo pomaga, albo przeszkadza. I taką trudnością jest język, który jest dla nich nieadekwatny, niewygodny i nieoswojony.

Po jakie książki sięga młodzież w ramach obowiązku szkolnego, a po jakie z własnego wyboru?
Charakterystyczne jest to, że w gimnazjum nie wykracza się praktycznie poza kanon lektur szkolnych wymienionych w podstawie programowej. Z kolei w szkole podstawowej, to zazwyczaj nauczyciel wybiera lektury spośród zalecanych. Najpoczytniejszą książką spośród lektur wybieranych w szóstej klasie był „Ten obcy” Ireny Jurgielewiczowej, obok tego również „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego. Natomiast w czasie wolnym od lat najchętniej wybierana jest fantastyka. Dla najmłodszych – fantastyka przygodowa, a dla czytelników o wyższych kompetencjach lekturowych, którzy już mają dużą bibliografię czytelniczą – fantastyka dla dorosłych. Od lat najpoczytniejszy jest „Harry Potter”, zarówno wśród młodszych jak i starszych, ale i książki Tolkiena. Nie kończy się również moda na Stephenie Meyer i książki o tematyce wampirycznej, ale jest to jednak wybór dziewcząt. Dla młodszych chłopców atrakcyjna jest fantastyka przygodowa np. Johna Flanagana, Ricka Riordana, jak również Andrzeja Maleszki. Są to książki wydawane zazwyczaj w cyklach – nastoletni czytelnicy lubią czekać na kontynuację przygód swojego bohatera.

Jakie wnioski płynące z badania szczególnie panią niepokoją?
Niepokojący jest wzrost nieczytających w czasie wolnym. Wśród nastolatków czternaście procent wcale nie czyta książek. Dotyczy to przede wszystkim chłopców – co piąty piętnastoletni chłopiec nie sięga zarówno po lektury szkolne, jak i inne książki. Młodzież, która nie czyta książek wcale pochodzi z różnych środowisk, ale w szczególności są to dzieci, których rodzice mają wykształcenie mniejsze niż średnie i posiadają w domu małe zbiory książkowe. Dla tych dzieci czytanie książek jest najmniej atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu. Częściej nie czytają również gimnazjaliści niż uczniowie szkoły podstawowej, ponieważ więcej się uczą – mają więcej dodatkowych zajęć i nawet jeśli czytali kilka lat wcześniej, to teraz brakuje im na to czasu i zazwyczaj wybierają bierną rozrywkę przed telewizorem lub komputerem.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...