Metodologia
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Klasy 1-3
Poniżej zestawienie dwóch pierwszych etapów badania, wraz z wyszczególnieniem badanych respondentów, podjętych tematów badawczych oraz wykorzystanych w badaniu narzędzi.
etap |
grupa respondentów |
tematy |
narzędzia |
1 |
uczniowie |
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna |
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAI-C, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, opinie rodziców o szkolnym funkcjonowaniu uczniów |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej, status społeczny, historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej, zarządzanie szkołą |
Ankieta dla dyrektora szkoły podstawowej |
|
2 |
uczniowie |
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, ocena opisowa uczniów, frekwencja |
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, cechy dobrej szkoły, poczucie skuteczności wychowawczej, wartości wychowawcze |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
status społeczno-ekonomiczny, ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
nauczanie języków obcych w szkole |
Ankieta dla dyrektora dot. nauczania języków obcych |
Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) objęło uczniów szkół podstawowych uczących się w roku szkolnym 2010/2011 w III klasie. Przebadano również rodziców wylosowanych uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów szkół wybranych do badania. Łącznie badaniem objęto około 5600 uczniów, 5600 ich rodziców oraz około 1800 nauczycieli.
Operat losowania skonstruowano na podstawie danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO, stan z 30 września 2009). Z operatu zostały wyłączone szkoły specjalne i integracyjne, szkoły mistrzostwa sportowego i sportowe, przyszpitalne oraz eksperymentalne. Ze względu na małą precyzję estymowanych parametrów w operacie nie znalazły się również szkoły o prognozowanej liczbie uczniów poniżej 11 osób. Próba była warstwowana ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (2 warstwy) oraz wielkość szkoły (3 warstwy). Wylosowano 180 szkół, a w każdej szkole maksymalnie dwa oddziały. Więcej szczegółów dotyczących realizacji próby oraz jej reprezentatywności w monografii “Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym” tom 1., rozdział 1. pt. “Próba badawcza i proces zbierania danych”.
Badanie SUEK jest badaniem podłużnym, obejmującym tych samych respondentów, realizowanym na próbie pozwalającej na uprawnione dla kraju wnioskowanie statystyczne na poziomie szkół, oddziałów i uczniów szkół podstawowych.
Terminy realizacji dwóch pierwszych etapów Badania SUEK.
etap | klasa | termin przeprowadzenia badania w szkole |
1 | III | grudzień 2010 - kwiecień 2011 |
2 | IV | październik 2011 - grudzień 2011 |
Etapy realizowane były przez PBS Spółka z o.o. z siedzibą w Sopocie, która na drodze postępowania przetargowego wygrała oba zamówienia.
Klasy 4-6
etap |
grupa respondentów |
tematy |
narzędzia |
3 |
uczniowie |
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna, dane na temat ocen oraz frekwencji |
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, stan zdrowia |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej (narzędzia takie jak S.A.S., PCI, TSES) |
|
|
|||
5 |
uczniowie |
relacje rówieśnicze, zainteresowania uczniów, oceny szkolne i frekwencja |
Ankieta dla ucznia szkoły podstawowej, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów, Kwestionariusz socjometryczny |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
|
|
||
|
|
|
7 |
uczniowie |
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, oceny uczniów, frekwencja, inteligencja, relacje rówieśnicze, integracja szkolna |
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski, Test matryc Ravena, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, prace domowe |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
style nauczania, prace domowe, wykorzystywanie nowoczesnych technologii, opinie na temat naucznia |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
organizacja pracy w szkole |
Ankieta dla dyrektora szkoł podstawowej |
Etapy 4 oraz 6 były badaniem obserwacyjnym, przeprowadzanym przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.Podczas etapu 4 obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Podczas 6 lekcje języka angielskiego.
Badanie SUEK to badanie podłużne, obejmujące tę samą kohortę respondentów, podczas kolejnych etapów badania. Przełom klasy III i IV w szkole podstawowej jest dość szczególnym okresem. W większych placówkach szkolnych można zauważyć sporą rotację dzieci w obrębie oddziałów. Zespół podjął decyzję, że "kontynuatorkami" oddziałów klas trzecich są te oddziały klas czwartych, w których udział dzieci, dla których pozyskano zgody na udział w badaniu i które realnie udało sie przebadać, jest najwyższy. Mogło się zatem zdarzyć, że po przerwie wakacyjnej klasa III A stała się klasą IV B.
Pojawienie się uczniów nowych pociągnęło za sobą konieczność zbierania od nich zgód na udział w badaniu.
Terminy realizacji poszczególnych etapów Badania SUEK.
etap | klasa | termin przeprowadzenia badania w szkole |
3 | V | listopad 2012 - luty 2013 |
4 | V | maj 2013 - czerwiec 2013 |
5 | V | czerwiec 2013 |
6 | VI | styczeń 2014 - marzec 2014 |
7 | VI | kwiecień 2014 - maj 2014 |
Etapy 3 i 5 realizowane były przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Spółka z o.o. z Kutna, natomiast etapy 4, 6 i 7 przez PBS Spółka z o.o.
.