BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Metodologia

Opublikowano: 6 Paź 2014

Klasy 1-3

+ - Schemat badania Click to collapse

Poniżej zestawienie dwóch pierwszych etapów badania, wraz z wyszczególnieniem badanych respondentów, podjętych tematów badawczych oraz wykorzystanych w badaniu narzędzi.

etap
grupa respondentów
tematy
narzędzia
1
uczniowie
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAI-C, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, opinie rodziców o szkolnym funkcjonowaniu uczniów
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej, status społeczny, historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej, zarządzanie szkołą
Ankieta dla dyrektora szkoły podstawowej
2
uczniowie
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, ocena opisowa uczniów, frekwencja
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, cechy dobrej szkoły, poczucie skuteczności wychowawczej, wartości wychowawcze
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
status społeczno-ekonomiczny, ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
nauczanie języków obcych w szkole
Ankieta dla dyrektora dot. nauczania języków obcych


+ - Osoby badane Click to collapse

Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) objęło uczniów szkół podstawowych uczących się w roku szkolnym 2010/2011 w III klasie. Przebadano również rodziców wylosowanych uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów szkół wybranych do badania. Łącznie badaniem objęto około 5600 uczniów, 5600 ich rodziców oraz około 1800 nauczycieli.

Operat losowania skonstruowano na podstawie danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO, stan z 30 września 2009). Z operatu zostały wyłączone szkoły specjalne i integracyjne, szkoły mistrzostwa sportowego i sportowe, przyszpitalne oraz eksperymentalne. Ze względu na małą precyzję estymowanych parametrów w operacie nie znalazły się również szkoły o prognozowanej liczbie uczniów poniżej 11 osób. Próba była warstwowana ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (2 warstwy) oraz wielkość szkoły (3 warstwy). Wylosowano 180 szkół, a w każdej szkole maksymalnie dwa oddziały. Więcej szczegółów dotyczących realizacji próby oraz jej reprezentatywności w monografii “Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym” tom 1., rozdział 1. pt. “Próba badawcza i proces zbierania danych”.

Badanie SUEK jest badaniem podłużnym, obejmującym tych samych respondentów, realizowanym na próbie pozwalającej na uprawnione dla kraju wnioskowanie statystyczne na poziomie szkół, oddziałów i uczniów szkół podstawowych.

+ - Realizacja badania Click to collapse

Terminy realizacji dwóch pierwszych etapów Badania SUEK.

etap klasa termin przeprowadzenia badania w szkole
1 III grudzień 2010  -  kwiecień 2011
2 IV październik 2011  -  grudzień 2011


Etapy realizowane były przez PBS Spółka z o.o. z siedzibą w Sopocie, która na drodze postępowania przetargowego wygrała oba zamówienia.

Klasy 4-6

+ - Schemat badania Click to collapse

etap
grupa respondentów
tematy
narzędzia
3
uczniowie
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna, dane na temat ocen oraz frekwencji
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, stan zdrowia
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej (narzędzia takie jak S.A.S., PCI, TSES)
 
   
5
uczniowie
relacje rówieśnicze, zainteresowania uczniów, oceny szkolne i frekwencja
Ankieta dla ucznia szkoły podstawowej, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów, Kwestionariusz socjometryczny
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
 
 
 
 
 
 
7
uczniowie
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, oceny uczniów, frekwencja, inteligencja, relacje rówieśnicze, integracja szkolna
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski, Test matryc Ravena, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, prace domowe
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
style nauczania, prace domowe, wykorzystywanie nowoczesnych technologii, opinie na temat naucznia
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
organizacja pracy w szkole
Ankieta dla dyrektora szkoł podstawowej


Etapy 4 oraz 6 były badaniem obserwacyjnym, przeprowadzanym przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.Podczas etapu 4 obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Podczas 6 lekcje języka angielskiego.

+ - Osoby badane Click to collapse

Badanie SUEK to badanie podłużne, obejmujące tę samą kohortę respondentów, podczas kolejnych etapów badania. Przełom klasy III i IV w szkole podstawowej jest dość szczególnym okresem. W większych placówkach szkolnych można zauważyć sporą rotację dzieci w obrębie oddziałów. Zespół podjął decyzję, że "kontynuatorkami" oddziałów klas trzecich są te oddziały klas czwartych, w których udział dzieci, dla których pozyskano zgody na udział w badaniu i które realnie udało sie przebadać, jest najwyższy. Mogło się zatem zdarzyć, że po przerwie wakacyjnej klasa III A stała się klasą IV B.

Pojawienie się uczniów nowych pociągnęło za sobą konieczność  zbierania od nich zgód na udział w badaniu.

+ - Realizacja badania Click to collapse

Terminy realizacji poszczególnych etapów Badania SUEK.

etap klasa termin przeprowadzenia badania w szkole
3 V listopad 2012  -  luty 2013
4 V maj 2013  -  czerwiec 2013
5 V czerwiec 2013
6 VI styczeń 2014  -  marzec 2014
7 VI kwiecień 2014  -  maj 2014


Etapy 3 i 5 realizowane były przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Spółka z o.o. z Kutna, natomiast etapy 4, 6 i 7 przez PBS Spółka z o.o.


 

.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...