Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
- Opublikowano: 24 Lut 2011
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: wizytystudyjne@ibe.edu.pl
O badaniu Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych prowadzi badanie procesu nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach europejskich na poziomie ISCED2 (odpowiednik polskiego gimnazjum). Główne źródło danych stanowią zagraniczne wyjazdy studyjne, podczas których prowadzane są obserwacje lekcji, a także przeprowadzane wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz z przedstawicielami organizacji kształcących i doskonalących nauczycieli. Badanie to, zaplanowane na lata 2010 - 2012, realizowane jest w ramach projektów Badanie przydatności zagranicznych narzędzi dydaktycznych w realizacji nowej podstawy programowej oraz Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce. W tym okresie zaplanowano wyjazdy do szkół Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, Czech, Estonii, Hiszpanii, Norwegii i Holandii. Wybór państw wynikał z rezultatów badania PISA w roku 2006 w kategorii rozumowania w przedmiotach przyrodniczych - w tej grupie znalazły się kraje o podobnych lub wyższych niż uzyskany przez Polskę, średnich wynikach, ale uzyskujące wyższe wyniki w umiejętnościach rozpoznawania zagadnień naukowych i w interpretacji i wykorzystaniu wyników i dowodów naukowych. Cele badania Głównymi celami wizyt studyjnych są: Aktualności badania Raporty W dniach od 7 do 14 listopada 2010 roku zespół badawczy PPP IBE odbył pierwszą wizytę studyjną w Anglii, w miejscowości Reading, ok. 70 km od Londynu. Anglia została wybrana z kilku powodów. Przede wszystkim, w badaniach PISA uczniowie angielscy osiągają wysokie wyniki w kategorii rozumowania w naukach przyrodniczych. W trakcie wizyt w szkołach obserwowany jest przebieg lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii i zintegrowanych przedmiotów przyrodniczych (np. science w Anglii) na poziomie ISCED2, odpowiadającemu polskiemu gimnazjum. Dane na temat funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w danym kraju oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli pozyskiwane są także podczas prowadzonych wywiadów z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami szkół, a także z edukatorami i osobami projektującymi szkolenia nauczycieli w instytucjach wspierających nauczanie przedmiotów przyrodniczych. Seria wyjazdów studyjnych zostanie zakończona w 2012 roku. Pobierz raport (pdf) W styczniu 2011 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE (PPP IBE) zrealizowali wizytę studyjną w Finlandii. Wybór kraju był podyktowany kilkoma czynnikami, z których najważniejszym były bardzo wysokie wyniki w dziedzinie przedmiotów przyrodniczych (Science) uzyskiwane przez fińskich uczniów w kolejnych cyklach międzynarodowego badania PISA (Programme for International Student Assessment). Celem wizyty było zbadanie, jakie elementy pracy fińskiej szkoły, w szczególności w obszarze dydaktyki przedmiotów przyrodniczych, mogą przyczyniać się do tego sukcesu. Stosowane w czasie wizyty studyjnej metody to nieuczestnicząca, jawna obserwacja zajęć edukacyjnych w szkołach na poziomie ISCED 2 (w Polsce etap gimnazjum) i wywiady indywidualne z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami tych szkół oraz pracownikami instytucji zajmujących się edukacją szkolną i badaniami edukacyjnymi. W efekcie uzyskano obraz fińskiej edukacji przyrodniczej, nastawionej na rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową, ale również na budzenie zainteresowania uczniów środowiskiem przyrodniczym i – nade wszystko – edukacji nastawionej na rozwój kompetencji społecznych. Kluczem do sukcesu fińskich uczniów w badaniach międzynarodowych wydaje się być wysoki prestiż zawodu nauczyciela w Finlandii, wynikający z pozytywnej selekcji kandydatów do tego zawodu i wysokiej oceny społecznej procesu ich kształcenia. Równie ważne są doskonale wyposażone, doinwestowane i przyjazne uczniom szkoły, które nie tylko rozwijają umiejętności przedmiotowe, ale nade wszystko dbają o zrównoważony, wszechstronny rozwój młodego człowieka i wsparcie tych uczniów, którzy nie radzą sobie ze stawianymi przed nimi zadaniami. Pobierz raport (pdf)O badaniu
Cel badania
Aktualności
Głównym celem wizyty było zapoznanie się z funkcjonowaniem francuskiego systemu oświaty na poziomie ISCED2 w praktyce, w szczególności poznanie metod i form pracy oraz sposobów oceniania uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych. [więcej]Raporty