Wprowadzenie do badania BECKER
- Opublikowano: 21 Maj 2013
Jak wydawane są pieniądze na edukację? Ile kosztuje wykształcenie ucznia? Czym kierują się samorządy, wydając pieniądze na edukację? Przed polską edukacją stoją ważne wyzwania, zwłaszcza konieczność znalezienia lepszych rozwiązań w systemie finansowania. Podjęcie dobrych decyzji wymaga rzetelnych informacji na temat kosztów edukacji. Nie wiemy, ile do systemu oświaty dokładają rodzice, samorząd, szkoły, instytucje państwowe i prywatne. BECKER to pierwsze w Polsce badanie poświęcone prywatnym i publicznym nakładom na edukację i ich uwarunkowaniom. Analizując nakłady na oświatę, skupiamy się na najważniejszym uczestniku systemu edukacji – uczniu. Kto i kiedy będzie badany? Badanie BECKER jest prowadzone Instytut Badań Edukacyjnych – wiodąca placówka naukowa wyspecjalizowana w interdyscyplinarnych badaniach edukacji w Polsce. Głównym założeniem badania BECKER jest uwzględnienie punktu widzenia wszystkich zaangażowanych w proces edukacji, dlatego w badaniu biorą udział m.in.: Realizację badania zaplanowano na lata 2013-2014. Co nam da badanie BECKER? Wiedza uzyskana dzięki badaniu BECKER przyniesie korzyści wszystkim osobom troszczącym się o wykształcenie dzieci i młodzieży: Badanie BECKER ma nie tylko wymiar naukowy, ale przede wszystkim praktyczny. Dzięki temu badaniu możliwe będzie skuteczniejsze zarządzanie i efektywniejsze finansowanie oświaty. Państwa udział w badaniu BECKER jest szczególnie ważny, ponieważ to Państwo najlepiej znają potrzeby i koszty związane z kształceniem dzieci i młodzieży. Badanie BECKER da Państwu możliwość wypowiedzenia się oraz przekazania informacji ważnych dla wszystkich, którzy troszczą się o edukację w Polsce. Szczegółowych informacji na temat przebiegu badania BECKER mogą w imieniu Instytutu Badań Edukacyjnych udzielić Państwu również jego Wykonawcy: przedstawiciele firmy [Millward Brown pod numerem 800 422 612 / firmy PBS pod numerem 600 294 577]. * Nazwa badania BECKER pochodzi od nazwiska Gary’ego Stanleya Beckera – amerykańskiego ekonomisty, laureata Nagrody Nobla, którego głównym obszarem pracy były inwestycje w kapitał ludzki oraz ekonomia rodziny. Gary Becker jako pierwszy wprowadził do ekonomii pojęcie „inwestycji w człowieka”, której głównym składnikiem są nakłady na edukację. Głównym celem badania BECKER jest stworzenie bilansu nakładów edukacyjnych oraz analizy ich źródeł pokrycia, wielkości, struktury i determinant. Badanie pozwoli również na uchwycenie zróżnicowania tych nakładów z pespektywy uczestników procesu edukacyjnego. Szczegółowymi celami badania są: Szczegółowy opis technik badawczych stosowanych w badaniu: Badanie jest realizowane na terytorium 9 celowo dobranych powiatów. Ich wybór poprzedziła analiza statystyczna, w której uwzględniono cechy demograficzno-ekonomiczne jednostek terytorialnych na terenie kraju. Takie podejście wynika przede wszystkim z potrzeby dogłębnego rozpoznania uwarunkowań ponoszenia nakładów na edukację, powiązanych z nimi decyzji lokacyjnych oraz interakcji zachodzących między różnymi podmiotami finansującymi oraz różnymi nakładami, które w ogólnopolskim badaniu trudno byłoby uchwycić. Duże zróżnicowanie terytorialne nakładów i efektów edukacyjnych w Polsce, które uwidacznia się w analizach prowadzonych na istniejących danych, a także silna decentralizacja systemu finansowania i zarządzania oświatą w Polsce dostarczają dodatkowych argumentów przemawiających za takim podejściem. Poznań (woj. wielkopolskie), Tarnobrzeg (woj. podkarpackie), Siemianowice Śląskie (woj. śląskie), Świnoujście (woj. zachodniopomorskie), oraz pięć powiatów ziemskich: sępoleński (woj. kujawsko-pomorskie), giżycki (woj. warmińsko-mazurskie), głogowski (woj. dolnośląskie), pruszkowski (woj. mazowieckie), sokólski (woj. podlaskie). Projekt realizowany jest na terenie 9 powiatów, a więc również na terenie gmin czy jednostek pomocniczych gmin położonych na ich obszarze. Oznacza to w szczególności, iż w badaniu w komponencie samorządowym bierze udział 5 starostw powiatowych, 32 urzędy gmin, 4 urzędy miasta oraz 9 urzędów marszałkowskich, jak również jednostki organizacyjne we wskazanych powyżej jednostkach samorządu Oddajemy w Państwa ręce raporty powiatowe prezentujące wyniki badania BECKER oraz podsumowujący badanie Raport jubileuszowy. Badanie poświęcone było publicznym i prywatnym nakładom na edukację w Polsce, a przeprowadzono je w dziewięciu celowo dobranych powiatach. W badaniu uwzględniono punkt widzenia wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji: rodziców, dzieci, radnych, urzędników, dyrektorów szkół, nauczycieli, fundacji i stowarzyszeń, przedsiębiorstw biorących udział w kształceniu dzieci i młodzieży. Jest więc to istotne źródło wiedzy o poglądach, oczekiwaniach, a także wysiłkach mieszkańców powiatu związanych z edukacją. Na przełomie września i października 2014 roku Zespół Ekonomii Edukacji wyruszył w Polskę w ramach konferencji powiatowych badania BECKER. Konferencje odbyły w dziewięciu celowo dobranych powiatach, w których przeprowadzono badanie. Są to cztery miasta na prawach powiatu: Poznań, Tarnobrzeg, Siemianowice Śląskie oraz Świnoujście a także pięć powiatów ziemskich: sępoleński, giżycki, sokólski, głogowski i pruszkowski. Konferencje powiatowe adresowane były do lokalnych decydentów, kadry zarządzającej szkołami oraz nauczycieli a także organizacji pozarządowych i innych instytucji działających w obszarze edukacji. Dzięki aktywnemu uczestnictwu gości konferencji w dyskusjach, raporty powiatowe dostosowano do oczekiwań lokalnych aktorów systemu edukacji. Każdy z raportów został ponadto zrecenzowany przez lokalnego eksperta z zakresu edukacji w danym powiecie.O badaniu
Wprowadzenie do badania BECKER
Dlaczego warto wziąć udział w badaniu?
*** Badanie BECKER: „Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce” prowadzone jest w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.Cele
Szczegółowe cele badawcze
Metodologia
Metodologia badania
W ramach techniki CAPI zrealizowane zostanie również tzw. badanie DAR (Day after recall), którego celem jest opisanie przebiegu wybranego dnia z życia respondenta. Badaniem DAR objęci są respondenci komponentu dzieci i gospodarstw domowych – rodzice dziecka oraz dziecko wylosowane do badania. Wywiad DAR dotyczy dnia poprzedzającego badanie i polega na przeanalizowaniu najważniejszych czynności wykonywanych przez respondentów w dniu poprzednim. W naszym badaniu najistotniejsze są informacje dotyczące czynności edukacyjnych – ile czasu dziecko poświęca na czynności związane z edukacją i w jakim stopniu uczestniczą w nich rodzice. Dzień, o który pytamy naszych respondentów został wybrany wcześniej w ten sposób, by na podstawie całego badania można było wyciągać wnioski dla typowego tygodnia oraz weekendu w roku szkolnym dla przeciętnej rodziny.Gdzie
Gdzie prowadzimy badania?
Do badań wybrano cztery miasta na prawach powiatu:
Raporty Powiatowe
Dziękujemy za Państwa wsparcie podczas trwania badania.
Raport powiat giżycki
Raport powiat głogowski
Raport Poznań
Raport powiat pruszkowski
Raport powiat sępoleński
Raport Siemianowice Śląskie
Raport powiat sokólski
Raport Świnoujście
Raport Tarnobrzeg
Konferencje Powiatowe
Konferencja w Giżycku
Konferencja w Głogowie
Konferencja w Poznaniu
Konferencja w Pruszkowie
Konferencja w Sępólnie Krajeńskim
Konferencja w Siemianowicach Śląskich
Konferencja w Sokółce
Konferencja w Świnoujściu
Konferencja w Tarnobrzegu
Konferencja w Giżycku
Konferencja w Głogowie
Konferencja w Poznaniu
Konferencja w Pruszkowie
Konferencja w Sępólnie Krajeńskim
Konferencja w Siemianowicach Śląskich
Konferencja w Sokółce
Konferencja w Świnoujściu
Konferencja w Tarnobrzegu
.