BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa
Nacisk na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, łączenia faktów i rozwiązywania problemów zamiast odtwórczego uczenia się na pamięć – to główne zadania nauczania historii, które miała wprowadzić do szkół nowa podstawa programowa. Badacze IBE sprawdzili, jak w praktyce zmieniło się nauczanie w gimnazjach po dwóch latach od ogłoszenia tego dokumentu
.
Zrealizowane jesienią 2011 roku badanie miało charakter jakościowy i składało się z obserwacji lekcji, wywiadów indywidualnych z nauczycielami historii, wywiadów grupowych z uczniami oraz testu historycznego, który rozwiązywali uczniowie. Naukowcy podkreślają, że jego rezultaty nie przynoszą informacji na temat całej populacji nauczycieli historii. Można jednak na ich podstawie określić główne problemy związane z wprowadzeniem dokumentu w życie. Jakie?
Badacze zaobserwowali, że nauczyciele znają zapisy podstawy programowej i poszukują rozwiązań dydaktycznych, które pozwolą na skuteczną realizację wymagań zapisanych w tym dokumencie. Jednocześnie w raporcie z badania zwrócono również uwagę na szereg trudności towarzyszących wprowadzaniu dokumentu w życie.
Zdaniem badaczy największą przeszkodą w pełnej realizacji założeń nowej podstawy programowej jest przywiązanie nauczycieli do tradycyjnych form pracy na lekcji i treści zawartych w podręcznikach. Duża cześć z nich nadal uważa, że rolą nauczyciela jest przede wszystkim szczegółowe omawianie z uczniami kolejnych rozdziałów z książki. Zorientowanie nauczania na przekazywanie treści znajduje również odzwierciedlenie w stosowanym systemie oceniania, który często sprawdza głównie stopień opanowania faktografii.
W efekcie uczniowie za rzadko stawiani są przed wyzwaniem samodzielnej analizy źródeł historycznych, a oczekiwania w zakresie chronologii często sprowadzają się do odtwórczego recytowania dat i wydarzeń.
Jednak najsłabiej kształconym obszarem kompetencji historycznych pozostaje tworzenie narracji historycznej, czyli umiejętność samodzielnego formułowania spójnej, uargumentowanej wypowiedzi ustnej lub pisemnej na temat przeszłości. Część badanych nauczycieli przyznawała, że nie przywiązuje wagi do jej kształcenia, gdyż nie jest ona sprawdzana na egzaminie gimnazjalnym.
Jakkolwiek badanie pokazało szereg trudności z wprowadzeniem reformy, to wyniki egzaminu gimnazjalnego i Badania Diagnozy Kompetencji Gimnazjalistów pokazują, że nauczyciele coraz lepiej radzą sobie z jej założeniami.
Zdaniem autorów raportu szczególnie istotne wydaje się zapewnienie wsparcia nauczycielom w postaci wartościowych szkoleń i materiałów dydaktycznych najwyższej jakości. Zmiany te powinny z jednej strony poprawić komfort pracy nauczycieli, z drugiej – ułatwić realizację zapisów nowej podstawy.

Raport z badania „Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach”

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Dobre pomysły na nauczanie historii - zobacz nowy film
  • Przez pomysł do rozumu - podsumowanie konkursu „Lekcja dobrej historii"
  • Rozstrzygnięcie konkursu „Lekcja dobrej historii”

Publikacje

  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Pracownia Historii

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...