BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

IBE nagrodził laureatów drugiej edycji konkursu „Lekcja dobrej historii”. Zaproszeni nauczyciele wzięli też udział w warsztatach przygotowanych przez ekspertów z Pracowni Historii

Laureaci drugiej edycji konkursu „Lekcja dobrej historii”Laureaci drugiej edycji konkursu „Lekcja dobrej historii”

 

.

Nauczyciele, których praktyki zostały wyróżnione w konkursie, odebrali dyplomy i nagrody (czytniki kindle) podczas uroczystego spotkania w Łochowie na początku października. Wśród zaproszonych na uroczystość osób byli też laureaci poprzedniej edycji konkursu. - Chcemy pozyskiwać i wspierać nauczycieli misyjnych, bo jakość edukacji opiera się na nauczycielach – mówiła podczas rozdania nagród prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE.
Nagrodzone przez jury konkursu 10 praktyk nauczania  w pomysłowy i skuteczny sposób rozwija umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.


Ci, którzy wzięli udział w uroczystym podsumowaniu konkursu, mogli wysłuchać prezentacji ekspertów IBE oraz wziąć udział w warsztatach dotyczących nauczania przedmiotu.
Jacek Staniszewski z Pracowni Historii IBE, który zaprezentował „Przykłady wykorzystania nowych technologii w edukacji – z perspektywy nauczyciela”,  podkreślał, że nowe technologie wniosły w życie szkoły wiele zmian. Jego zdaniem prawdziwą rewolucją było pojawienie się narzędzi, które zmieniły sposób komunikowania się ludzi m.in. Facebooka, Twittera. Ostrzegał jednak, by nauczyciele chcąc wykorzystywać te nowe narzędzia do komunikowania się z uczniami, nie naśladowali ich języka. - Z mojej wieloletniej praktyki wynika, ze uczniowie są biegli w nowych technologiach. Świetnie korzystają z Facebooka, operują hashtagami, ale w wielu innych obszarach, np. edycji tekstów w Wordzie, my nauczyciele, jesteśmy od nich lepsi. Naszą rolą jest nauczyć ich kulturalnie korzystać z nowych technologii – dodawał.

Zdaniem Zofii Kozłowskiej, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Historycznego i zarazem członka Jury konkursu, nowe technologie, tak samo jak i inne narzędzia są ważne. - Ale jeżeli ich zabraknie, na końcu i tak pozostaje nam tylko osobisty wdzięk nauczyciela i pomysł - i to jest najważniejsze – powiedziała. Zachęciła też nauczycieli do eksperymentu – zapisywania jednego dnia w roku, swoich wrażeń, odczuć i uwag dotyczących lekcji w szkole. - Po kilku latach stworzą Państwo historię własnego przedmiotu. Historię kontaktu. Będzie to wizerunek zmiany pokoleniowej. Będzie to własne badanie i własny bilans – dodała.

Warsztaty dla nauczycieli prowadzili eksperci IBEWarsztaty dla nauczycieli prowadzili eksperci IBE

Warsztaty dla nauczycieli prowadzili eksperci IBE – Jacek Staniszewski, Jakub Lorenc, KrzysztofMrozowski, Klaudia Starczynowska i Jerzy Braciszewicz. Dwa zajęcia przeprowadziły także dwie laureatki pierwszej edycji konkursu - Janina Jezierska-Bobak, nauczycielka historii w Zespole Szkolno-Przedszkolnym i Gimnazjum nr 3 w Bachowicach i Magdalena Bylica, nauczycielka historii w Gimnazjum w Kamieniu.

Podsumowując spotkanie prof. Jolanta Choińska-Mika podziękowała nauczycielom za poświęcenie swojego czasu i za aktywny udział w warsztatach. - Udało nam się osiągnąć wspólny cel – powiedziała – Stworzyli Państwo zgraną grupę, w której bardzo dobrze się Państwo ze sobą komunikują. Budujemy tu coś, co możemy nazwać duchem zespołu, duchem środowiska dobrych nauczycieli. Nauczycieli, którzy jak każdy miewają słabsze dni, którym czasem coś nie wychodzi, ale generalnie chcą robić więcej niż się od wymaga.
Przedstawiciele IBE zapowiedzieli też trzecią edycję konkursu.

Zobacz listę laureatów II edycji konkursu „Lekcja dobrej historii"

Galeria zdjęć z wręczenia nagród i warsztatów

  • Prof. dr hab. Jolanta Choińska – Mika

 

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Dobre pomysły na nauczanie historii - zobacz nowy film
  • Nowa podstawa programowa – jak zmieniło się nauczanie historii w gimnazjach?
  • Rozstrzygnięcie konkursu „Lekcja dobrej historii”

Publikacje

  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Pracownia Historii

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...