Głównym zadaniem Zespołu Analiz Osiągnięć Uczniów (ZAOU) jest studium badawcze mające na celu opracowanie metodologii i praktyczne zweryfikowanie możliwości wprowadzenia rozwiązań pozwalających na zwiększenie porównywalności wyników egzaminów zewnętrznych (sprawdzian po szkole podstawowej, egzamin gimnazjalny, egzamin maturalny) w kolejnych latach.
Studium obejmuje cztery etapy realizowane w latach 2011-2014.
.Zrealizowane zostały następujące zadania:
- opracowano koncepcję metodologiczną badań umożliwiających długookresową porównywalność wyników egzaminów zewnętrznych z wykorzystaniem teorii wyniku zadania (ang. Item Response Theory IRT),
- przeprowadzono cztery etapy studium: badania zrównujące wyniki egzaminów z lat od 2002 do 2013 dla egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, dla sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej, egzaminu maturalnego z matematyki, języka polskiego i języka angielskiego.
Zrównane wyniki egzaminacyjne stanowią istotne narzędzie do analiz porównawczych i do wnioskowania o osiągnięciach kolejnych populacji uczniów kończących szkołę.
Ponadto ZAOU opracowało koncepcję i przeprowadziło badania dotyczące porównywalności oceniania i efektu egzaminatora. Badania te zostały przeprowadzone w czwartym kwartale 2013 roku. Obecnie trwa praca nad raportem.
Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013.
Liderem zespołu był dr Henryk Szaleniec,
a od 1 lipca do 31 października 2015 r. - dr Artur Pokropek.