O pracowni
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych planuje swoje działania w trzech różnych formach: diagnoza, działanie, monitorowanie. Pozwala to na rozpoznanie problemów, a następnie na łączenie badań naukowych, które dostarczają zweryfikowanych argumentów z działaniem polegającym na wdrażaniu do praktyki nowych rozwiązań i monitorowanie ich w sieci szkół objętych współpracą.
Misją pracowni jest zmiana rzeczywistości szkolnej w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych poprzez budowanie zaplecza badawczego, narzędzi dydaktycznych i narzędzi oceny, analiz etc. Zmiana ukierunkowana na kształtowanie świadomych obywateli, czyli osób świadomie podejmujących decyzje na podstawie faktów a nie opinii, odróżniających wiadomości możliwe do zweryfikowania, sprawnie poruszających się w świecie informacyjnym, w tematach własnego zdrowia, środowiska naturalnego czy życia społecznego.
Zagadnienia jakie pracownia analizuje w tym zakresie to: dokonanie szczegółowego badania kompetencji naukowych w polskiej szkole, a przede wszystkim opanowania umiejętności złożonych, diagnoza uwarunkowań nauczania przedmiotów przyrodniczych w celu określenia jego słabych punktów, wdrażanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań edukacyjnych oraz ocena ich skuteczności w poprawie edukacji przyrodniczej.
W działaniach pracowni ważne jest nawiązywanie możliwie najszerszej współpracy ze środowiskami edukacyjnymi: nauczycielami, szkołami, uczelniami wyższymi, instytutami oraz organizacjami pozarządowymi z Polski i zagranicy.
Członkowie zespołu
Liderem zespołu jest dr Elżbieta Barbara Ostrowska.
prof Krzysztof Spalik
dr Małgorzata Musialik (chemik)
dr Marcin Chrzanowski (chemik i fizyk)
Urszula Poziomek (biolog)
dr Wojciech Grajkowski (biolog)
dr Maciej Lechowicz (geograf)
Tomasz Nowacki (geograf)
Dominik Marszał (przyroda)
Joanna Lilpop (biolog)
Jagna Hałaczek (geograf)
Anna Markowska (geograf)
dr Joanna Borgensztejn (fizyk)
Piotr Walicki (pedagog)
Irmina Buczek (chemik)
Helena Howaniec (fizyk)
Magda Kędziora (asystent)
K.Horodecki (fizyk)
M. Wiśniewski (fizyk)
L.Setti (fizyk)
Enzo B. Arevalo-Garcia (chemik)
Wojciech Ronatowicz - koordynacja
Badania
Badania prowadzone przez pracownię:
- Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
- Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
- Analiza porównawcza struktur podstaw programowych wybranych krajów
- Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
- Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
Publikacje
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych przygotowała również rekomendacje dotyczące wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych oraz organizacji szkoleń dla nauczycieli:
- Rekomendacje - wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych oraz organizacja szkoleń dla nauczycieli (gimnazja)
- Rekomendacje - wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych oraz organizacja szkoleń dla nauczycieli (szkoły ponadgimnazjalne)
Eksperci Pracowni przygotowali również przygotowali również publikację:
Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych
Polecamy książkę "Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych", którą wydał Instytut Filozofii i Socjologii PAN pod redakacją Barbary Ostrowskiej i Krzystofa Spalika. Autorami książki sa pracownicy zespołu dydaktyk szczegółowych IBE: pracowni przedmiotów przyrodniczych i historii.
Ze wstępu:
W Informatorze egzaminacyjnym Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, wydanym w sierpniu 2010 roku, zaprezentowano przykłady zadań, z którymi gimnazjalista może zetknąć się na egzaminie. Odbiegają one formą od tradycyjnie wykorzystywanych w arkuszu humanistycznym i matematyczno-przyrodniczym. Wszystkie elementy konstrukcyjne zadań – w tym również pełniące rolę dystraktorów – odnoszą się do treści objętych podstawą programową.
Zadania w informatorze opatrzone zostały metryczkami, wskazującymi konkretne zapisy podstawy (wymagania ogólne i szczegółowe), do których te zadania się odwołują. Formuła informatora wykluczyła jednak możliwość zamieszczenia obszerniejszych komentarzy, ułatwiających samodzielną analizę prezentowanego materiału. Przedstawiona publikacja ma wypełniać tę lukę. W rozdziale 3 przedstawiono zadania z historii, biologii, chemii, i zyki i geograi i, w większości wcześniej niepublikowane, dodając do każdego z nich krótką charakterystykę oraz komentarz objaśniający, które wymagania podstawy programowej i jakie umiejętności są w nich sprawdzane. Jednocześnie podano zakres wiadomości (treści nauczania) potrzebny do ich poprawnego wykonania, wskazując elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Niektóre z zadań były już sprawdzane w warunkach szkolnych, wiadomo więc, jakie odpowiedzi są najczęściej wybierane przez uczniów, a także jakie błędy popełniają, rozwiązując postawiony problem.
Książka w formacie PDF (2,5 MB)
Materiały
26 lutego 2014 odbyło się spotkanie Dydaktyków Projektu Eduscience w Instytucie Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych: Jagna Hałaczek oraz dr Marcin M. Chrzanowski.
Spotkanie składało się z trzech głównych bloków. W czasie Bloku II przedstawiciele PPP przedstawili wykład oraz prowadzili warsztaty pod wspólnym tytułem: Uczymy myślenia. Zadania na lekcje z przedmiotów przyrodniczych.
Wykład dotyczył wykorzystania metody naukowej w praktyce szkolnej oraz jej obecności w celach kształcenia oraz treściach nauczania podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych na II, III oraz IV etapie kształcenia. W trakcie warsztatów przedstawiciele PPP przedstawili i omówili szczegółowo specyfikę przykładowych narzędzi dydaktycznych tworzonych przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych wraz z wynikami badań.
Do pobrania prezentacja ze spotkania
Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych.
Doświadczenia pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych