O badaniu
O badaniuEuropejskie badanie kompetencji językowych (European Survey on Language Competences – ESLC) to pierwsze przeprowadzone na międzynarodową skalę porównawcze badanie umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych. Badanie zrealizowano z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2011 roku wśród nastolatków z 14 krajów: Anglii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Polski, Portugalii, Słowenii oraz Szwecji. W każdym kraju przebadano reprezentatywną próbę uczniów szkół ponadpodstawowych. Badaniem objęto także nauczycieli języków obcych oraz dyrektorów szkół. Łącznie w ESLC wzięło udział około 54000 młodych Europejczyków, w tym 3324 polskich uczniów klas III gimnazjum.
Założeniem badania było sprawdzenie poziomu znajomości dwóch najczęściej nauczanych języków obcych w każdym z badanych krajów spośród: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego i włoskiego. W Polsce były to angielski i niemiecki. Uczniowie przystąpili do pisemnych testów sprawdzających dwie spośród trzech sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych. Wyniki, jakie otrzymano, wyrażone zostały według skali biegłości Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i odnosiły się do następujących poziomów: A1, A2, B1 i B2. Umożliwiło to odniesienie ich do poziomów docelowych umiejętności zawartych w dokumentach programowych poszczególnych krajów uczestniczących w badaniu oraz określenie docelowych poziomów umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych w krajach UE.
W ramach ESLC pozyskano również szereg informacji dotyczących kontekstu uczenia się języków obcych. Dane pozyskane od czterech grup respondentów – uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz koordynatorów badania – uzupełniły wiedzę na temat rozwiązań systemowych dotyczących nauczania języków obcych w Europie, zilustrowały kontekst procesu uczenia się i nauczania języków obcych z perspektywy szkoły, nauczycieli i uczniów oraz dostarczyły informacji na temat czynników wykazujących związek z poziomem umiejętności młodzieży.
Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie zrealizowała firma PBS Sp. z o.o..
Film na temat wyników badania:
Raport
Raport krajowy ukazuje analizy osiągnięć polskich gimnazjalistów w zakresie znajomości języka angielskiego i niemieckiego poprzedzone krótką prezentacją wyników uczniów z wszystkich krajów uczestniczących w badaniu. Wyniki polskich uczniów zostały odniesione do docelowych poziomów umiejętności językowych ujętych w obecnej podstawie programowej. W raporcie szeroko opisano szkolny i pozaszkolny kontekst uczenia się języków obcych gimnazjalistów oraz wskazano czynniki wpływające na efekty nauczania języków obcych.
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport krajowy 2011
Materiały
MateriałyDo pobrania:
- Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport krajowy 2011
- ESLC. Raport międzynarodowy i bazy danych
- Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. Badanie ESLC – broszura
- Polityka językowa w Europie. Europejskie Badanie Kompetencji Językowych – ESLC. Raport krajowy 2011 – broszura
- Znajomość języków obcych wśród 15-latków – broszura
- European Survey on Language Competences: Language Proficiency in England – raport krajowy, Anglia
- Internationella språkstudien 2011- raport krajowy, Szwecja
- ESLC in Croatia: Relation between years of learning the foreign language and the CEFR level achieved – prezentacja wyników, Chorwacja
Przydatne adresy:
- Association of Language Testers in Europe (ALTE)
- Komisja Europejska (wersja angielska) | (wersja polska)
- Komisja Europejska - Polityka Językowa (wersja angielska) | (wersja w języku polskim)
- Rada Europy
- CEFR
- English Profile
- Badanie PISA (wersja angielska) | (wersja w języku polskim)