BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Badanie „Uwarunkowania decyzji edukacyjnych” zrealizowane zostało przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. To pierwszy tak duży projekt, który sprawdza, jak Polacy rozwijają swoje umiejętności i kompetencje w trakcie życia i jaki jest wpływ otoczenia rodzinnego na ich decyzje w tym obszarze. 18 maja 2015 r. odbył się briefing dla dziennikarzy w trakcie konferencji pt. „Uwarunkowania decyzji edukacyjnych – wyniki II rundy badania”, zorganizowanej przez IBE w Warszawie w Szkole Głównej Handlowej.

Wyniki pierwszej rundy badania Uwarunkowania decyzji edukacyjnych opublikowane zostały w czerwcu 2014 roku. Tym razem zaprezentowane zostały wyniki drugiej tury, która bardziej szczegółowo ujęła kwestie dotyczące dochodów rodzin i wyposażenia gospodarstw domowych pod kątem wykluczenia z edukacji, które może wykluczenia społecznego oraz. Ponadto w ramach kwestionariusza indywidualnego zebrane zostały informacje dotyczące sytuacji respondentów na rynku pracy.

Briefing prasowy na temat badania UDE - Agnieszka Chłoń-DomińczakBriefing prasowy na temat badania UDE - Agnieszka Chłoń-Domińczak

W spotkaniu z dziennikarzami udział wzięły prof. dr hab. Irena Kotowska, z Instytutu Statystyki i Demografii SGH oraz dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, z Instytutu Badań Edukacyjnych, lider badania UDE.

Dziennikarzy szczególnie interesowała kwestia, czy Polacy są zadowoleni ze swojego wykształcenia. Prof. Irena Kotowska podkreśliła, że co piąty badany jest zadowolony ze swojego wykształcenia. – Ważne są jednak aspiracje, a te różnią się w zależności od wykształcenia, płci, wieku respondentów oraz miejsca zamieszkania. Kobiety częściej są niezadowolone ze swojego wykształcenia niż mężczyźni, młodsi częściej niż starsi, mieszkańcy miast częściej niż mieszkańcy wsi – powiedziała prof. Irena Kotowska. – Pytaliśmy także osoby, u których wystąpiła tzw. luka edukacyjna, czy chciałyby poprawić swoje wykształcenie – 8% zadeklarowało chęć podjęcia na nowo nauki – powiedziała prof. Kotowska. –

Wykluczenie edukacyjne prowadzi do wykluczenia społecznego – wyjaśniła dr Agnieszka Chłoń-Domińczak. – Wykształcenie i poziom kapitału ludzkiego są ważnym czynnikiem wykluczenia w różnych wymiarach, takich jak: kompetencje cywilizacyjne, rynek pracy, materialne warunki kształcenia i rozwoju, wypoczynek i ochrona zdrowia. Także ryzyko wykluczenia społecznego dzieci połączone jest z występowaniem wykluczenia edukacyjnego osób dorosłych w gospodarstwie domowym. Jak dodała prof. Kotowska, w przypadku dzieci duże znaczenie ma edukacja szkolna – to, czego dzieci uczą się w szkole i jakie wzorce przekazuje się tam dzieciom. – To ze szkoły powinien wyjść sygnał, że edukacja jest ważna. 

Dlaczego zatem osoby z niższym wykształceniem nie dbają o jego podnoszenie? – dopytywali dziennikarze. Zdaniem prof. Kotowskiej niezwykle trudno odpowiedzieć na to pytanie. – Jest część społeczeństwa, która nie odczuwa potrzeby zmiany swojej sytuacji, nie wierzy, że może cokolwiek zmienić. Barierą może być tu zarówno mentalność jak i finanse, czy też brak czasu. Dla aktywności edukacyjnej ważny jest jednak szczególnie status na rynku pracy – to on jest często motywacją i motorem zmian. Częściej dokształcają się osoby pracujące, a także te, które poszukują nowej pracy.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Czy Polacy są zadowoleni ze swojego wykształcenia
  • Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Lokalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych w perspektywie teorii racjonalnego wyboru. Koncepcja teoretyczno-metodologiczna
  • Modelowanie wieloagentowe w badaniach decyzji edukacyjnych

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie losów absolwentów szkół zawodowych
  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...