BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Jednym ze sposobów zapewnienia wysokiej jakości edukacji uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest praca nauczyciela i ucznia przy wykorzystaniu możliwości, jakie dają obecnie technologie informacyjno-komunikacyjne. Obecnie technologie informacyjno-komunikacyjne (dalej: TIK) są niezbędne do życia i pracy w społeczeństwie informacyjnym, co stawia przed szkołami wyzwanie odnośnie zmian w zakresie dydaktyki pracy z uczniami, przy wykorzystaniu tych funkcjonalności, które pozwolą dzieciom wyszukiwać, przetwarzać i korzystać z dostępnych informacji. Konkretne zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych są niezwykle zróżnicowane i urozmaicone, z tego też względu Instytut Badań Edukacyjnych zaprojektował i przeprowadził badanie jakościowe, którego celem było zebranie informacji w obszarze wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).

pdficon

Badanie zostało przeprowadzone na docelowej próbie szkół podstawowych uczestniczących w programie rządowym rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”. Program ten miał charakter pilotażowy i realizowany był w okresie: kwiecień 2012 – sierpień 2013 r. Adresowany był do wszystkich szkół publicznych podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, natomiast beneficjentami jego byli uczniowie klas IV–VI, nauczyciele uczący w tych klasach i – w miarę możliwości – nauczyciele uczący w klasach I–III.

Celem badania było sprawdzenie w praktyce rozwiązań zmierzających do zwiększenia stosowania przez nauczycieli TIK w procesie edukacyjnym, a w konsekwencji – podniesienie kompetencji uczniów w zakresie stosowania TIK w procesie uczenia się. W opisywanym w niniejszym raporcie badaniu wzięło udział 17 szkół o charakterze szkół specjalnych i z oddziałami integracyjnymi z pięciu województw: zachodniopomorskiego, łódzkiego, pomorskiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego. Wyniki badania jakościowego pokazały, że TIK w edukacji uczniów ze SPE odgrywają istotną rolę, jako narzędzia umożliwiające bądź ułatwiające przede wszystkim komunikację.

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS)
  • Spotkanie koordynatorów krajowych badania ICILS
  • IBE w programie "Cyfrowa szkoła"

Publikacje

  • Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce - raport ICILS

Zespoły, badania, ludzie

  • 'Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
  • Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
  • Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
  • Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
  • Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej

Seminaria i konferencje

  • Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce (wyniki badania ICILS) - konferencja

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...