W Programie PISA, oprócz krajów OECD, wzięły udział także kraje niezrzeszone, zainteresowane porównaniem osiągnięć własnych uczniów z wynikami z krajów OECD.
Kraje OECD:
Australia, Austria, Belgia, Chile, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Japonia, Kanada, Korea, Luksemburg, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy
Kraje niezrzeszone:
Argentyna, Azerbejdżan, Brazylia, Bułgaria, Chiny, Tajpei, Chorwacja, Czarnogóra, Estonia, Hongkong-Chiny, Indonezja, Izrael, Jordania, Katar, Kirgistan, Kolumbia, Lichtenstein, Litwa, Łotwa, Macao-Chiny, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowenia, Tajlandia, Tunezja, Urugwaj
W Polsce badanie prowadzi Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Od roku 1999 krajowym koordynatorem badania jest dr hab. Michał Federowicz. W badaniu PISA 2000 w Polsce uczestniczyli uczniowie liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych. Wprowadzenie gimnazjów spowodowało, że w kolejnych cyklach badani byli uczniowie ostatnich klas gimnazjów. Z inicjatywy polskiego zespołu PISA, w latach 2006 i 2009 w Polsce realizowana jest dodatkowa, krajowa część badania, która obejmuje uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych, co daje znacznie bogatsze możliwości analizy osiągnięć uczniów.
Dokumentacja badania oraz zanonimizowane dane z badań PISA są dostępne na stronach OECD, co umożliwia prowadzenie analiz nie tylko przez zespoły realizujące badanie w poszczególnych krajach, ale też badaczy z innych ośrodków. Przygotowano także interaktywny moduł umożliwiający przeglądanie wyników.
http://pisacountry.acer.edu.au/