BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów
Zespół Badań Instytucjonalnych

O badaniu

Badania dotyczyło współpracy placówek edukacyjnych z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny.

Wyniki badania mogą przyczynić się do lepszego zrozumieniu relacji placówek edukacyjnych z ich otoczeniem instytucjonalnym, ocenie na ile tego typu współpraca wspiera placówki te w wykonywaniu swoich celów statutowych, identyfikacji dobrych praktyk w tym zakresie oraz możliwości ich promowania.

Badanie zrealizowano przy wykorzystaniu metodologii jakościowej. Pierwszy jego etap objął: 8 przedszkoli, 8 szkół podstawowych i 8 gimnazjów zlokalizowanych w gminach zróżnicowanych ze względu na wielkość miejscowości (wieś/miasto do 20 tys./miasto 20-100 tys./miasto powyżej 100 tys.). Faza terenowa badania rozpoczęła się w maju 2011 i trwała do lipca 2011.  

W ramach badania przeprowadzono indywidualne wywiady z: dyrektorem i wskazanym przez niego pracownikiem placówki, przedstawicielem jednostki samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z daną placówką, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.

Badanie zrealizowała niezależna firma badawcza wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego IBE – ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.

Otoczenie instytucjonalne jest rozumiane jako zbiór organizacji, z którymi dana placówka edukacyjna (przedszkole/ szkoła podstawowa/ gimnazjum) współpracuje w wykonywaniu swoich zadań statutowych. Z niektórymi z tych organizacji, np. z kuratorium oświaty, organem prowadzącym placówkę czy poradnią psychologiczno-pedagogiczną placówka utrzymuje relacje na mocy prawa oświatowego. Z innymi, np. z organizacjami pozarządowymi, podmiotami komercyjnymi czy placówkami oświatowymi – na podstawie dobrowolnych porozumień dwustronnych.

Raport

Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów.
Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
przy współpracy Kamila Sijko, Sebastiana G. Jabłkowskiego, Andrzeja Walczaka

Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.

Raport dostępny jest w formacie pdf i epub.

.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...