BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE


Zespół analiz osiągnięć uczniów | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

System egzaminów zewnętrznych zgromadził obszerną bazę wyników egzaminacyjnych kolejnych populacji zdających egzaminy począwszy od 2002 roku. Ponieważ kolejne edycje egzaminu z konieczności różnią się pomiędzy sobą, porównywanie wyników surowych pomiędzy latami w zasadzie jest nieuprawnione metodologicznie.

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi działania mające na celu uzyskanie porównywalności wyników egzaminów prowadzonych w kolejnych latach począwszy od roku 2002. Rezultaty badań prowadzonych przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów dają możliwość przeliczenia dowolnego wyniku z danego roku na punktację z roku, który został wybrany jako tzw. rok porównawczy (bazowy). Pozwala to na porównanie wyników wszystkich edycji egzaminu i uzyskanie informacji o tym, czy poziom umiejętności na kolejnych szczeblach edukacyjnych w poszczególnych latach zmieniał się, czy pozostawał na tym samym poziomie.

Badania obejmujące cztery etapy zostały przeprowadzone na reprezentatywnych dla kraju próbach szkół w latach 2011-2014. Ponieważ rok 2011 był ostatnim rokiem, w którym do egzaminu gimnazjalnego przystąpili uczniowie kształceni zgodnie z podstawą programową obowiązującą do 1 września 2009 r., problemem pilnym było nie tylko przeprowadzenie zrównania wyników egzaminów weryfikujących poziom umiejętności wymaganych przez tę podstawę, ale również przygotowanie odpowiednich narzędzi umożliwiających kontynuację zrównywania przy zmienionej podstawie programowej. Dlatego też do pierwszego etapu zrównywania pomiędzy latami wyników egzaminów zewnętrznych wybrano egzamin gimnazjalny. Etap ten został zrealizowany w pierwszym półroczu 2011 roku.

W roku szkolnym 2011/2012 Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów IBE prowadził drugi etap zrównania wyników. Etap ten obejmował kontynuację badania w gimnazjach oraz badania w szkołach podstawowych. Raport z przeprowadzonych badań Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych - sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny jest dostępny na stronie eduentuzjaści.pl.

Trzeci etap badań został przeprowadzony w roku szkolnym 2012/2013 i obejmował egzamin maturalny z matematyki. W trzecim etapie kontynuowano także badania zrównujące w gimnazjach i szkołach podstawowych.

Etap czwarty, który został przeprowadzony w roku szkolnym 2013/2014, objął poza sprawdzianem, egzaminem gimnazjalnym i egzaminem maturalnym z matematyki, również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego. Pilotaż do tego badania został przeprowadzony na początku grudnia 2013 r. a samo badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2014 r. Obecnie trwają analizy i prace związane z przygotowaniem raportu.

Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013.

Cele badania

Cele badania

Ogólnym celem badań jest:

  • Zrównanie wyników egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu w latach 2002-2014.
  • Zrównanie wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego, matematyki, i języka angielskiego w latach 2010-2014.
  • Zbadanie czy i jak osiągnięcia edukacyjne szacowane na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych uległy zmianie od wprowadzenia reformy strukturalnej szkół i wdrożenia egzaminów zewnętrznych.
  • Przygotowanie rozwiązań dla systemu egzaminów zewnętrznych do systematycznego zrównywania wyników w trakcie sesji egzaminacyjnej

    Metodologia

    Metodologia badania

    W projekcie zastosowano następujących metody i techniki:

    • Pomiar dydaktyczny - badania testowe na reprezentatywnej próbie uczniów w celu zrównania wyników egzaminów.
    • Badania ankietowe uczniów i nauczycieli uczących w klasach włączonych do próby.
    • Analiza dokumentów i danych empirycznych - wtórna analiza wyników egzaminów w kontekście właściwości pomiarowych poszczególnych zadań i całych testów.
    • Komputerowe analizy symulacyjne.
    • Analizy statystyczne prowadzące do zrównania wyników z zastosowaniem metod w ramach Teorii wyniku zadania (IRT).
    • Jakościowe i ilościowe analizy wyników egzaminacyjnych wykalibrowanych względem roku bazowego.

    I, II, III i IV etap

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap)

    W marcu 2011 roku przeprowadzone zostały badania w 440 losowo wybranych gimnazjach w całym kraju. Badanie polegało na przeprowadzeniu w dwóch kolejnych dniach testu podobnego do egzaminu gimnazjalnego w jednej, wybranej losowo, klasie w szkole. Uczniowie odpowiadali na pytania i rozwiązywali zadania o poziomie trudności zbliżonym do egzaminu gimnazjalnego. W badaniach udział wzięło 9226 uczniów w części humanistycznej oraz 9185 w części matematyczno-przyrodniczej. Przeprowadzono również badania ankietowe 2176 nauczycieli.

    W trakcie badań prowadzone były kontrole badań w szkołach, kontrola szkolenia koordynatorów ankieterów i szkolenia osób kodujących odpowiedzi do zadań otwartych.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach prowadziły firmy PBS DGA oraz CBOS.

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap)

    W marcu 2012 roku przeprowadzono badania w 440 losowo wybranych szkołach podstawowych i 80 gimnazjach w całym kraju. Uczniowie szkół podstawowych w ciągu jednej sesji egzaminacyjnej rozwiązywali testy podobne do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej (testy miały podobną strukturę i trudność, jak na właściwym sprawdzianie). W gimnazjach badanie przebiegało analogicznie, jak w roku szkolnym 2010/2011, z tą różnicą, że testy zostały dostosowane do nowej formuły egzaminu.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS DGA.

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap)

    W lutym i marcu 2013 roku przeprowadzono badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 200 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie jak w poprzednich latach. W szkołach ponadgimnazjalnych w badaniu wzięli udział uczniowie klas III liceów i klas IV techników z całego kraju.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS Sp. z o.o.

    + - Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap) Click to collapse

    Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap)

    • W lutym i marcu 2014 roku przeprowadzone zostały badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 780 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W każdej wylosowanej szkole w badaniach uczestniczyli uczniowie jednej wylosowanej klasy. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie do lat poprzednich. W szkołach ponadgimnazjalnych, poza egzaminem maturalnym z matematyki, badanie objęło również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego.
    • Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma GfK Polonia sp. z o.o.

    Wyniki

    Wyniki

    Porównywalne wyniki egzaminacyjne PWE dla gimnazjum i sprawdzianu dla szkół podstawowych są dostępne na stronie pwe.ibe.edu.pl.

     

    .

    Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

     

    raport podsumowujacy EE

    Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

    więcej na temat raportu

     

    Raport o stanie edukacji

    ROSE 2014 okadka mala

    Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

    więcej na temat raportu

     

    Raport o stanie edukacji 2013

    Raport o stanie edukacji 2012

    Raport o stanie edukacji 2011

    Raport o stanie edukacji 2010

    Najczęściej czytane

    • Raport o stanie edukacji 2010
    • TALIS 2013
    • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
    • Wykorzystanie plików Cookie
    • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
    • baza zadań przedmiotowych

    Popularne badania

    • TALIS 2013
    • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
    • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
    • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
    • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
    • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
    logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

    Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...