BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

znaczek szkola

Szkoły z LDH

Szanowni Państwo,

prezentujemy poniżej listę szkół wyróżnionych dotychczas przez specjalistów Instytutu Badań Edukacyjnych tytułem „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”. To szkoły, w których uczy się historii z pasją, ciekawie i na wysokim poziomie.

 

Lista Szkół z Lekcją Dobrej Historii

 

województwo dolnośląskie

  • Zespół Szkół w Kamiennej Górze (pow. kamiennogórski)
  • Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Armii Krajowej w Strzelinie
  • Gimnazjum Aslan im. C.S. Lewisa w Głogowie

województwo kujawsko-pomorskie

  • ZPO im. hm Janka Bytnara "Rudego" w Lubieniu Kujawskim (powiat włocławski)
  • Gimnazjum nr 34 im. Tony'ego Halika w Toruniu
  • Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zygmunta Wilkońskiego w Inowrocławiu

województwo lubuskie

  • Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze

województwo łódzkie

  • Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej (pow. łęczycki)

województwo małopolskie

  • Gimnazjum w Siedliskach (pow. gorlicki)
  • Gimnazjum im. ks. St. Słotwińskiego w Kamieniu
  • Gimnazjum nr 3 w Bachowicach (pow. wadowicki)  
  • Społeczne Gimnazjum nr 7 im. J. Słowackiego w Krakowie
  • XVI Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego w Krakowie

województwo mazowieckie

  • Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum "Strumienie" w Józefowie (pow. otwocki)
  • Gimnazjum nr 91 im. Stanisława Staszica w Warszawie
  • Gimnazjum nr 124 im. Polskich Noblistów w Warszawie
  • Prywatne Gimnazjum nr 22 Lauder-Morasha w Warszawie

województwo podkarpackie

  • Publiczne Gimnazjum w Grabinach (pow. dębicki)

województwo pomorskie

  • Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni
  • Gimnazjum Programów Indywidualnych w Gdańsku Oliwie

województwo śląskie

  • Zespół Szkół Ogólnokształcących w Mysłowicach
  • Gimnazjum w Jasienicy (pow. bielski)
  • Gimnazjum im. I. Sendler w Toszku (pow. gliwicki)
  •  I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Powstańców w Rybniku

województwo świętokrzyskie

  • Zespół Szkół Publicznych Nr 1 w Skarżysku-Kamiennej

województwo wielkopolskie

  • Zespół Szkół w Mosinie (pow. poznański)
  • Zespół Szkół w Rogalinku 
  • Gimnazjum nr 113 przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im. J. Sikorskiego w Poznaniu

województwo zachodniopomorskie

  • Społeczne Gimnazjum Językowe Nasza Szkoła/Zespół Szkół nr 7 im. B. Bukowskiego w Koszalinie
  • Gimnazjum nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Wałczu

O akcji

Szkoła z Lekcją Dobrej Historii

to akcja Instytutu Badań Edukacyjnych mająca na celu wyróżnienie szkół, w których uczy się historii z pasją, ciekawie i na wysokim poziomie.

Chcemy, aby dzięki tej akcji uczniowie wybierający szkołę mogli dowiedzieć się, gdzie lekcje historii mogą być prawdziwą przygodą.

Chcemy również zmotywować szkoły do podejmowania starań, aby jak najlepiej uczyć tego przedmiotu.

Dobrym przykładem takich starań jest udział nauczycieli w konkursie Lekcja Dobrej Historii. Dlatego też na pierwszym etapie naszej akcji wyróżniliśmy szkoły zwycięzców I, II i III edycji tego konkursu. W przyszłości podstawą do przyznania wyróżnienia będą też dobre praktyki zgłoszone przez szkoły poza konkursem.

Szkoły, które zostaną wyróźnione jako Szkoły z Lekcją Dobrej Historii:

  • znajdą się na liście szkół opublikowanej na tej stronie;
  • otrzymają zaświadczenie o otrzymaniu tego wyróżnienia;
  • będą mogły oznaczać graficzną sygnaturą „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii” swoje strony internetowe i materiały informacyjne; pliki z tą sygnaturą w różnych formatach dostępne są w zakładce Do pobrania.

Zapraszamy do wzięcia udziału w akcji „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”. W razie jakichkolwiek pytań, zapraszamy do zakładki Kontakt.



Zgłoś szkołę

Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w akcji Szkoła z Lekcją Dobrej Historii, w ramach której szkołom,
w których historii uczy się ciekawie, z pasją i na wysokim poziomie, specjaliści Instytutu Badań Edukacyjnych przyznają tytuł „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”.
Propozycja ta skierowana jest do szkół gimnazjlanych i ponadgimnazjalnych.

W jaki sposób szkoła może uzyskać taki tytuł?

Wystarczy, że nauczyciel historii uczący w danej szkole zgłosi swój sprawdzony w praktyce pomysł dotyczący prowadzenia lekcji historii, który spełni wymienione niżej kryteria.

Może być to zarówno przedstawienie całej lekcji, jak i jej fragmentu (np. sposób pracy z tekstem źródłowym). Mogą Państwo również opisać cykl lekcji (które dotyczą jednego zagadnienia). Nie wymagamy od Państwa sporządzenia standardowego konspektu lekcji, ważny jest dla nas tylko sposób, w jaki Państwo przeprowadzili zajęcia lub pracę z materiałami źródłowymi.

Czytelny opis praktyki należy wysłać na adres Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE: pphistoria@ibe.edu.pl

Jeśli zgłoszona praktyka będzie spełniała podane kryteria, szkoła, w której uczy autor zgłoszonej praktyki, otrzyma tytuł „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii”.


Zgłaszana praktyka musi spełniać wszystkie z podanych niżej kryteriów:

1. Praktyka powinna zawierać autorskie i twórcze podejście do wybranych zagadnień. Zgłaszający powinien być jej autorem. Praktyka nie może opierać się na rozwiązaniach opublikowanych już w wydawnictwach edukacyjnych.

2. Praktyka powinna być jasno i precyzyjnie opisana wraz z wszelkimi komentarzami, które mogą pomóc nauczycielowi w jej w realizacji (np. powinna zawierać opis potencjalnych problemów).

3. Celem praktyki powinno być kształcenie umiejętności ogólnych podstawy programowej. Z opisu powinno jasno wynikać, że zadeklarowana umiejętność jest faktycznie kształtowana. W związku z tym szczególnie cenne będą te praktyki oparte na pracy z materiałem źródłowym (tekst, mapa, ikonografia).

4. Praktyka powinna być uniwersalna i użyteczna dla innych nauczycieli. Jej wdrożenie nie powinno sprawiać nauczycielom kłopotu pod względem technicznym i merytorycznym.


Do pobrania

Zapraszamy do pobierania sygnatur (logotypów) akcji Szkoła z Lekcją Dobrej Historii.
Przygotowaliśmy dla Państwa pliki w różnych przestrzeniach kolorów i formatach: PNG, JPG, PSD i EPS.

Poniżej znajdują się też linki do praktyk nagrodzonych w poprzednich edycjach konkursu „Lekcja Dobrej Historii, gdzie można pobrać potrzebne do ich realizacji materiały.

Logotyp Szkoła z LDH:

  • plik PNG (mała rozdzielczość)
  • plik PNG (duża rozdzielczość)
  • plik JPG (RGB)
  • plik AI (CMYK)
  • plik EPS (CMYK)

Plakat z informacją o konkursie

  • Plakat (plik PDF)

Niektóre nagrodzone praktyki:

Renesans w Krakowie

Polska pierwszych Piastów – powtórzenie

Rozbiory Polski – mapa mentalna

Społeczeństwo i samorząd średniowiecznego miasta

Więcej: tutaj

 

Kontakt

W sprawach dotyczących zgłaszania dobrych praktyk zapraszamy do kontaktowania się z Pracownią Historii Instytutu Badań Edukacyjnych:

pphistoria@ibe.edu.pl

W razie jakichkolwiek pytań związanych z akcją „Szkoła z Lekcją Dobrej Historii” zapraszamy do skontaktowania się z organizatorami akcji "Szkoła z Lekcją Dobrej Historii":

szkolaldh@ibe.edu.pl

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Dobre pomysły na nauczanie historii - zobacz nowy film
  • Przez pomysł do rozumu - podsumowanie konkursu „Lekcja dobrej historii"
  • Nowa podstawa programowa – jak zmieniło się nauczanie historii w gimnazjach?

Publikacje

  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Pracownia Historii

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...