-
Opublikowano: 20 Gru 2012
Michał Federowicz, Michał Sitek
Ostatnie dekady były okresem znaczących zmian w polskiej edukacji. Lata 90. to wzrost autonomii szkół i uczelni oraz decentralizacja oświaty, polegająca na przekazywaniu prowadzenia przedszkoli i szkół gminom, dokończona w ramach reformy administracyjnej 1998 r. Obserwowaliśmy także zmiany w strukturze szkół średnich, będące głównie odpowiedzią na rosnące aspiracje edukacyjne młodych Polaków. Wdrażane od 1999 r. zmiany zmieniły strukturę szkół oraz zapoczątkowały wprowadzenie systemu egzaminów zewnętrznych. Znacząco poprawiła się struktura wykształcenia polskich nauczycieli, a w ostatnich latach istotnie wzrosły ich wynagrodzenia. Wdrażane obec nie zmiany w kształceniu ponadgimnazjalnym dają szansę uelastycznienia i modernizacji oferty kształcenia zawodowego i kładą większy na cisk na kompetencje kluczowe.
.
Poszczególne artykuły z numeru
Michał Federowicz Michał Sitek
|
Badania - polityka społeczna - polityka edukacyjna - potrzeby praktyki |
|
Kamila Hernik Marek Solon-Lipiński Jędrzej Stasiowski
|
Kapitał społeczny szkoły: budowanie i wykorzystywanie |
|
Kamila Hernik Olga Wasilewska Tomasz Kasprzak
|
Kierunki rozwoju przywództwa szkolnego w Europie
|
|
Anna Brzezińska Magdalena Czub
|
Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim |
|
Magdalena Czub Anna Brzezińska Tomasz Czub Karolina Appelt
|
Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej
|
|
Anna Brzezińska Magdalena Czub Tomasz Czub
|
Krótko- i długofalowe korzyści z wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji
|
|
Kamil Sijko
|
Nowe technologie w edukacji: dwa podejścia
|
|
Ewa Stożek
|
Czy egzaminy mogą pomóc szkole w rozwoju? |
|
Joanna Kołodziejczyk Bartłomiej Walczak Tomasz Kasprzak
|
Rodzice - partnerzy szkoły? Perspektywa edukacyjna |
|
Henryk Szaleniec Roman Dolata
|
Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji
|
|
Roman Dolata Aleksandra Jasińska Michał Modzelewski
|
Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie procesu różnicowania się gimnazjów w dużych miastach
|
|
Radosław Kaczan Piotr Rycielski
|
Obniżenie progu szkolnego i jego konsekwencje dla procesu kształcenia
|
|
Michał Sitek
|
Instytut Badań Edukacyjnych: badania i działania na rzecz wzmocnienia zaplecza badawczego systemu edukacji
|
|