Nauczyciele, których praktyki zostały wyróżnione w konkursie, odebrali dyplomy i nagrody (czytniki kindle) podczas uroczystego spotkania w Łochowie na początku października. Wśród zaproszonych na uroczystość osób byli też laureaci poprzedniej edycji konkursu. - Chcemy pozyskiwać i wspierać nauczycieli misyjnych, bo jakość edukacji opiera się na nauczycielach – mówiła podczas rozdania nagród prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE.
Nagrodzone przez jury konkursu 10 praktyk nauczania w pomysłowy i skuteczny sposób rozwija umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.
Ci, którzy wzięli udział w uroczystym podsumowaniu konkursu, mogli wysłuchać prezentacji ekspertów IBE oraz wziąć udział w warsztatach dotyczących nauczania przedmiotu.
Jacek Staniszewski z Pracowni Historii IBE, który zaprezentował „Przykłady wykorzystania nowych technologii w edukacji – z perspektywy nauczyciela”, podkreślał, że nowe technologie wniosły w życie szkoły wiele zmian. Jego zdaniem prawdziwą rewolucją było pojawienie się narzędzi, które zmieniły sposób komunikowania się ludzi m.in. Facebooka, Twittera. Ostrzegał jednak, by nauczyciele chcąc wykorzystywać te nowe narzędzia do komunikowania się z uczniami, nie naśladowali ich języka. - Z mojej wieloletniej praktyki wynika, ze uczniowie są biegli w nowych technologiach. Świetnie korzystają z Facebooka, operują hashtagami, ale w wielu innych obszarach, np. edycji tekstów w Wordzie, my nauczyciele, jesteśmy od nich lepsi. Naszą rolą jest nauczyć ich kulturalnie korzystać z nowych technologii – dodawał.
Zdaniem Zofii Kozłowskiej, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Historycznego i zarazem członka Jury konkursu, nowe technologie, tak samo jak i inne narzędzia są ważne. - Ale jeżeli ich zabraknie, na końcu i tak pozostaje nam tylko osobisty wdzięk nauczyciela i pomysł - i to jest najważniejsze – powiedziała. Zachęciła też nauczycieli do eksperymentu – zapisywania jednego dnia w roku, swoich wrażeń, odczuć i uwag dotyczących lekcji w szkole. - Po kilku latach stworzą Państwo historię własnego przedmiotu. Historię kontaktu. Będzie to wizerunek zmiany pokoleniowej. Będzie to własne badanie i własny bilans – dodała.
Warsztaty dla nauczycieli prowadzili eksperci IBE – Jacek Staniszewski, Jakub Lorenc, KrzysztofMrozowski, Klaudia Starczynowska i Jerzy Braciszewicz. Dwa zajęcia przeprowadziły także dwie laureatki pierwszej edycji konkursu - Janina Jezierska-Bobak, nauczycielka historii w Zespole Szkolno-Przedszkolnym i Gimnazjum nr 3 w Bachowicach i Magdalena Bylica, nauczycielka historii w Gimnazjum w Kamieniu.
Podsumowując spotkanie prof. Jolanta Choińska-Mika podziękowała nauczycielom za poświęcenie swojego czasu i za aktywny udział w warsztatach. - Udało nam się osiągnąć wspólny cel – powiedziała – Stworzyli Państwo zgraną grupę, w której bardzo dobrze się Państwo ze sobą komunikują. Budujemy tu coś, co możemy nazwać duchem zespołu, duchem środowiska dobrych nauczycieli. Nauczycieli, którzy jak każdy miewają słabsze dni, którym czasem coś nie wychodzi, ale generalnie chcą robić więcej niż się od wymaga.
Przedstawiciele IBE zapowiedzieli też trzecią edycję konkursu.
Zobacz listę laureatów II edycji konkursu „Lekcja dobrej historii"
Galeria zdjęć z wręczenia nagród i warsztatów