BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Naukowcy są zgodni – uczestniczenie w takim projekcie badawczym to prestiż dla każdego kraju. A Polska jest jednym z 34 państw, w których w 2013 r. odbywa się druga edycja Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS (Teaching and Learning International Survey). To najbardziej wszechstronne badanie dotyczące nauczycieli.

- Dzięki niemu w pośredni sposób nauczyciele oraz dyrektorzy mogą wpływać na kształtowanie polityki oświatowej – wskazuje wagę projektu prof. Rafał Piwowarski z Instytutu Badań Edukacyjnych, który jest Krajowym Kierownikiem Projektu. IBE odpowiada za polską część badań. – Nauczyciele szkół i dyrektorzy dzięki anonimowym ankietom mogą wyrazić swoje opinie i przekonania dotyczące m.in. sposobów nauczania, tego, w jaki sposób się doskonalą, w jakich warunkach pracują, jakie konsekwencje ma ocena ich pracy. A porównać mogą je z opiniami kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli z całego świata – dodaje. TALIS pokazuje też, kim są nauczyciele – średnią ich wieku, informacje o ich wykształceniu czy płci.

W styczniu rozpoczęła się w Polsce rekrutacja szkół do badania. Ma nim zostać objętych 600 z nich, w sumie w projekcie ma uczestniczyć 12 tys. nauczycieli. – Samo badanie polega na wypełnieniu ankiet przez dyrektorów szkół i nauczycieli – opisuje Kamila Hernik z Zespołu Badań Nauczycieli IBE. – Ankiety są anonimowe i tak jak w 2008 roku nie służą ocenie pracy, postaw nauczycieli. Mamy nadzieję, że większość nauczycieli zdecyduje się wypełnić je przez Internet, bo to pozwala nam na lepszą organizację badania. Badanie potrwa do końca marca, potem naukowcy rozpoczną opracowywanie wyników.

Badanie prowadzono już w Polsce w 2008 r. Wówczas jednak objęto nim tylko nauczycieli pracujących w gimnazjach. Wyniki dostarczyły wielu ciekawych wniosków. Okazało się, że polscy nauczyciele są stosunkowo dobrze wykształceni. – Odsetek dokształcających się nauczycieli jak i liczba dni, które przeznaczają na kształcenie zawodowe były powyżej średniej dla tego badania – mówi prof. Piwowarski. – Były to odpowiednio 90 proc. i 29 dni w roku. Są ambitni jeśli chodzi o doskonalenie zawodowe, ale nie zawsze znajdują odpowiednią dla siebie ofertę. Taki problem ma aż 39 proc. nauczycieli z naszego kraju.

W Polsce, tak jak i w większości krajów objętych badaniem TALIS, nauczyciele uważają, że ich rola nie powinna ograniczać się wyłącznie do prezentowania faktów i ćwiczenia uczniów w rozwiązywaniu zadań. Są przekonaniu, że powinni wspierać swoich podopiecznych w aktywnym zdobywaniu wiedzy.

Jakich informacji dostarczy tegoroczna edycja TALIS? Tego w Polsce dowiemy się pod koniec 2014 r. Wówczas zostanie opublikowany raport krajowy z badania. Wcześniej, w czerwcu 2014 r. zaprezentowany ma zostać raport międzynarodowy.

Więcej o badaniu TALIS

Rozmowa z prof. Rafałem Piwowarskim, Krajowym Kierownikiem Projektu TALIS 2013

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA
  • Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"
  • Prace nad badaniem TALIS

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...