Publikacje
Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych (DUMa)
- Opublikowano: 10 Lut 2014
O badaniu
Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych (DUMa) to badanie kompetencji uczniów klas V. Swoją formą i rodzajem użytych w nim zadań badanie nawiązywało do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Od 2009 roku w polskim systemie oświaty wdrażana jest nowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2013/2014 objęła ona klasy V szkoły podstawowej, a rok później, dotarła do klasy VI. Oznacza to, że sprawdzian po szóstej klasie w 2015 r. po raz pierwszy będzie sprawdzał kompetencje dzieci, które od początku swojej edukacji uczyły się według nowej podstawy. Sprawdzian w 2015 roku będzie miał nową formułę – wydzielona zostanie część matematyczna. Sprawdzian, oprócz wymagań szczegółowych, będzie obejmował także umiejętności opisane w wymaganiach ogólnych podstawy: umiejętność modelowania matematycznego, tworzenia strategii rozwiązania oraz prowadzenia prostego rozumowania i wnioskowania.
Aby pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do sprawdzianu, Instytut Badań Edukacyjnych zaproponował szkołom możliwość udziału w ogólnopolskim badaniu Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa. Badanie było bezpłatne, a udział w nim - dobrowolny. Badanie zawierało zadania z matematyki dostosowane do nowej podstawy programowej, a ich forma była zgodna z nową formułą sprawdzianu. Po zakończeniu badania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego biorące w nim udział szkoły otrzymały informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów i wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu. Dzięki tym informacjom nauczyciele mogli ocenić mocne i słabe strony uczniów V klasy oraz lepiej zaplanować pracę w VI klasie.
Raport
W diagnozie umiejętności matematycznych (DUMa) wzięli udział uczniowie klasy V szkół podstawowych. Swoją formą i rodzajem użytych zadań diagnoza nawiązywała do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zestaw zadań użytych w badaniu został tak przygotowany, by jak najlepiej przybliżał typy zadań, z którymi uczniowie mogą spotkać się na sprawdzianie, i co ważniejsze, by sprawdzał takie umiejętności, jakie będą wymagane na sprawdzianie.
Badanie DUMa było bezpłatne, a udział w nim był dobrowolny. Po zakończeniu badania i ocenieniu przez nauczycieli rozwiązań uczniowskich zgodnie z dostarczonym szkołom schematem oceniania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego, szkoła otrzymała informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów, a także o wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu, na tle danego województwa oraz na tle innych
miejscowości (wieś, miasto do 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców).
Raport prezentuje wyniki diagnozy.