Publikacje
Analizy IBE
Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych)
- Opublikowano: 12 Lip 2012
Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Tekst przedstawia część wyników badań poświeconych aspiracjom edukacyjnym i zawodowym rodziców w stosunku do swoich dzieci, uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Opisano w nim dane dotyczące aspiracji edukacyjnych (maksymalnych, minimalnych i realnych) oraz ich uwarunkowań związanych z wykształceniem rodzica, miejscem zamieszkania oraz płcią dziecka. W kwestionariuszowym badaniu wzięło udział 566 rodziców (w większości matek) z terenu całego kraju. Uzyskane dane pokazują, że rodzice mają wysokie aspiracje edukacyjne: większość z nich pragnie, aby dzieci zdobyły wyższe wykształcenie. Wynika z nich również, że aspiracje te stale rosną, co powinno sprzyjać dalszemu podwyższaniu poziomu wykształcenia w naszym kraju.
Analizy IBE/04/2012
Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych)
- Opublikowano: 12 Lip 2012
Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Tekst przedstawia część danych dotyczących aspiracji zawodowych rodziców w stosunku do własnych dzieci - uczniów klasy III szkoły podstawowej. Rodzice pragną najczęściej, aby dzieci wykonywały zawody medyczne, wymagające wysokich kwalifikacji (np. ekonomiści, prawnicy), politechniczne i nauczycielskie. Preferencje rodziców najsilniej różnicuje płeć dziecka. Występuje także zróżnicowanie ze względu na wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania.
.Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
- Opublikowano: 12 Sty 2012
prof. Rafał Piwowarski
Od kilkudziesięciu już lat w wielu krajach osiągnięcia szkolne zaczęto mierzyć za pomocą niekiedy skomplikowanych, ale bardziej obiektywnych narzędzi niż tradycyjne oceny wystawiane uczniom przez nauczycieli. Ten ciągle doskonalony system pomiaru wiedzy i umiejętności osiąganych przez uczniów dopracował się instytucji o uznanym autorytecie międzynarodowym. Jest nią na przykład IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) działająca w Hamburgu i Amsterdamie, która poza stałym merytorycznym zespołem specjalistów, grupuje badaczy z wielu krajów realizujących najróżnorodniejsze projekty badawcze.
Jak mierzyć nierówności w dostępie do wykształcenia?
- Opublikowano: 25 Lis 2011
dr hab. Zbigniew Sawiński
Badania nierówności edukacyjnych nastawione są na poszukiwanie prawidłowości wspólnych dla różnych krajów bądź dla różnych okresów czasu. Mniejszą uwagę przykłada się przez to do społecznego kontekstu, w jakim nierówności te powstają. Na kontekst ten składa się, z jednej strony, dostępność szkół różnych szczebli, która podlega zmianom wraz z ekspansją oświaty.
.