Prelegenci
Joanna Kluzik-Rostkowska
Minister Edukacji Narodowej. Absolwentka wydziału dziennikarstwa i nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W czasie studiów działała w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów. Współpracowała z podziemnym "Tygodnikiem Mazowsze" oraz innymi czasopismami drugiego obiegu. Od 1989 r. pracowała jako dziennikarka działu politycznego "Tygodnika Solidarność". W 1992 r. była kierownikiem działu reportażu miesięcznika "Konfrontacje". W tym samym roku rozpoczęła pracę w "Expressie Wieczornym", gdzie była m.in. zastępcą kierownika działu krajowego i reportażu oraz kierownikiem działu reportażu. W trakcie swojej kariery dziennikarskiej zajmowała się m.in. dziennikarstwem śledczym, była również korespondentką zagraniczną (w tym w Bośni i Czeczenii). Od 1996 r. pracowała jako dziennikarz działu krajowego i politycznego tygodnika "Wprost". Od 2000 r. kierowała działem gospodarczym tygodnika "Nowe Państwo". W latach 2001-2004 była pierwszym zastępcą redaktor naczelnej tygodnika "Przyjaciółka". W 2005 r. roku została pełnomocnikiem prezydenta Warszawy ds. kobiet i rodziny. 17 listopada 2005 r. objęła stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, przejmując m.in. kompetencje Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn. 13 sierpnia 2007 r., po zerwaniu koalicji PiS z LPR i Samoobroną, została Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Stanowisko to zajmowała do 16 listopada 2007 r., tj. do zaprzysiężenia jej następcy w rządzie Donalda Tuska. Wcześniej, w tym samym roku, w wyborach parlamentarnych uzyskała mandat poselski, kandydując jako lider listy PiS w okręgu łódzkim i otrzymując 41 171 głosów. 26 kwietnia 2010 r. została szefową sztabu wyborczego kandydata na prezydenta z ramienia PiS Jarosława Kaczyńskiego. 5 listopada 2010 r., decyzją Komitetu Politycznego PiS, wraz z Elżbietą Jakubiak została wykluczona z partii. 16 listopada 2010 r. wspólnie z kilkoma politykami PiS ogłosiła złożenie wniosku o utworzenie stowarzyszenia Polska Jest Najważniejsza. Została wybrana na prezesa ugrupowania. 23 listopada powstał klub parlamentarny o tej samej nazwie, na czele którego stanęła. Joanna Kluzik-Rostkowska kierowała ugrupowaniem do momentu wyboru na jego prezesa Pawła Kowala (4 czerwca 2011 r.) na pierwszym kongresie partii. 13 czerwca 2011 r. zrezygnowała z członkostwa w partii i jej klubie parlamentarnym, podejmując współpracę z Platformą Obywatelską. 28 czerwca została przyjęta do klubu parlamentarnego tego ugrupowania. W wyborach parlamentarnych została liderem listy PO do Sejmu w okręgu rybnickim, uzyskała mandat poselski liczbą 22 418 głosów. Jest przedstawicielem polskiego parlamentu w Zgromadzeniu Parlamentarnym OBWE oraz szefową polsko-afgańskiej grupy parlamentarnej. Pracowała w Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych.
prof. dr hab. Jan Łaszczyk
pedagog, profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej (zatrudniony od 1975 r., rektor od 2008 r.); uczeń prof. Andrzeja Góralskiego; kierownik Podyplomowego Studium Informatyki i Komputeryzacji w Kształceniu Specjalnym, Kierownik Zakładu Metodologii i Pedagogiki Twórczości. W 1984 r. obronił pracę doktorską w Instytucie Badań Pedagogicznych w Warszawie. W 1995 r. uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego przyznany przez Najwyższą Komisję Kwalifikacyjną Federacji Rosyjskiej. Zasadnicza problematyka zainteresowań badawczych J. Łaszczyka koncentruje się wokół pedagogicznego procesu rozwijania dyspozycji twórczych człowieka oraz pracy z uczniem zdolnym, a także obejmuje zagadnienia wykorzystania technik informatycznych w edukacji, w szczególności w edukacji specjalnej. Działalność w tej dziedzinie to udział w ministerialnym programie "Technologie informatyczne dla edukacji" w 1986 roku, a później badania na temat stanu informatyzacji szkół specjalnych w latach 1986 - 1990. Jest autorem licznych publikacji i organizatorem polskich i międzynarodowych konferencji, kongresów i sympozjów. Członek Polskiego Towarzystwa Uniwersalizmu oraz Rady Redakcyjnej rocznika „Wspólnotowość i Postawa Uniwersalistyczna”. Współpracował przy tworzeniu fundacji Pedagogiki Zdolności Universitas Rediviva, pełni stanowisko prezesa fundacji. Członek Zarządu Fundacji Niezależnej Akademii Twórczości.
prof. dr hab. Anna I. Brzezińska
psycholog (absolwentka UAM, 1972), profesor zwyczajny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Rady Naukowej i lider Zespołu Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Członek Komitetu Psychologii PAN. Zastępca Przewodniczącego Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN. Członek Kapituły Funduszu Społecznego Krajowej Rady Notarialnej w Warszawie. Członek Komitetów Redakcyjnych czasopism: „Studia Psychologiczne”, „Edukacja, Problemy Wczesnej Edukacji”, „Forum Dydaktyczne”, „Dziecko Krzywdzone”. Członek Rady Naukowej „Polish Journal of Health Psychology”. Interesuje się problemami rozwoju i edukacji oraz zdrowia publicznego. Od roku 1972 nauczyciel akademicki, promotor 16 doktoratów. Współpracuje z ośrodkami kształcenia nauczycieli oraz uniwersytetami III wieku.
Joanna Wrona
absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (obecnie: Akademia Pedagogiki Specjalnej) w zakresie oligofrenopedagogiki. Obecnie dyrektor w Departamencie Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wcześniej Radca
Ministra i Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych w tym Departamencie. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując ponad 20 lat na stanowiskach związanych z oświatą - w przeszłości nauczyciel i wychowawca w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, a także pracownik nadzoru pedagogicznego. Współautor zmian w przepisach prawa dotyczących kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Recenzent oraz współtwórca przeznaczonych dla przedszkoli, szkół i placówek materiałów dydaktycznych i publikacji poświęconych problematyce kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Elżbieta Neroj
Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych w Departamencie Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej, przedstawiciel MEN w Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych i Edukacji Włączającej (Europen Agency for Special Needs and Inclusive Education). Ukończyła studia na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunkach psychologia i biologia oraz studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku „Trener umiejętności poznawczych”. Doświadczenia zawodowe to m. in. praca na stanowisku psychologa szkolnego oraz psychologa i dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej.
dr Radosław Kaczan
psycholog, specjalność: psychologia kliniczna człowieka dorosłego oraz psychologia edukacji. Studia ukończone w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. Adiunkt w Instytucie Badan Edukacyjnych w Warszawie, członek Zespołu Wczesnej Edukacji. Od 2003 r. nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia z psychologii rozwoju człowieka i psychologii osobowości. Współautor książki pt.: „Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności” (GWP, 2009, seria Jak wspomagać?). Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce uwarunkowań pomyślnego rozwoju i psychologii temporalności.
dr Piotr Rycielski
doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych. Absolwent psychologii międzykulturowej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendysta Institute for Social Research Uniwersytetu w Michigan. Interesuje się psychologią poznania społecznego, dynamiką małych grup oraz metodologią badań społecznych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się pomiarem umiejętności, oraz rozwojem poznawczym, społecznym i emocjonalnym uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Prowadzi zajęcia z zakresu psychologii, statystyki i metodologii.
Piotr Wiliński
pedagog, Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu. Nauczyciel akademicki. Od wielu lat współpracuje z Uniwersytetem A. Mickiewicza w Poznaniu oraz z innymi uczelniami wyższymi w zakresie kształcenia nauczycieli, psychologów i pedagogów realizując zajęcia na studiach dziennych, studiach wieczorowych oraz studiach podyplomowych. Od wielu lat współpracuje z Gnieźnieńską Szkołą Wyższą Milenium, gdzie prowadzi między innymi wykłady i ćwiczenia w zakresie diagnozy w edukacji dziecka dla studentów edukacji elementarnej oraz wykłady w zakresie wprowadzenia do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dla studentów pedagogiki wszystkich specjalności. Jest autorem wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych z pogranicza psychologii i pedagogiki. Specjalizuje się w problematyce diagnozy psychologiczno-pedagogicznej, trudności w uczeniu się oraz w problematyce ADHD, zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego. Prowadzi liczne szkolenia dla nauczycieli, szczególnie na tematy: diagnozy gotowości szkolnej, dostosowywania wymagań do potrzeb i możliwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, konstruowania programów pomocy dla uczniów, ładu i dyscypliny w klasie szkolnej i szkole, konstruowania programów modyfikacji zachowania. Problematyce tej poświęcił także wiele swoich wystąpień na konferencjach i wykładach otwartych.
dr Magdalena Czub
psycholog (absolwentka UAM 1990), adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji w Instytucie Badań Edukacyjnych. W latach 2000-2011 psycholog Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu, kierownik zespołu zajmującego się diagnozą i terapią dzieci wykorzystywanych seksualnie, biegły sądowy w sprawach rodzinnych i dotyczących wykorzystywania seksualnego, prowadzący szkolenia i warsztaty z zakresu: wczesnego rozwoju człowieka i jego konsekwencji dla dalszego rozwoju, problematyki wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży, sporządzania opinii sądowych, diagnozy rozwoju społeczno – emocjonalnego i sytuacji rodzinnej dziecka. Autor publikacji na temat wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego człowieka oraz krzywdzenia emocjonalnego i seksualnego dzieci i młodzieży.
dr Joanna Matejczuk
psycholog, adiunkt w Zakładzie Psychologii Socjalizacji i Wspomagania Rozwoju Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu. Zainteresowania koncentruje wokół szeroko rozumianego rozwoju człowieka oraz zagadnień komunikacji interpersonalnej. Autorka i współautorka publikacji naukowych, popularnonaukowych, poradnikowych, a także ekspertyz z obszaru psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz możliwości wspierania rozwoju w różnych kontekstach rozwojowych. Interesuje się szczególnie problematyką wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym oraz zagadnieniami systemowo i interakcyjne rozumianej gotowości szkolnej. Zajmuje się również psychologicznym kształceniem nauczycieli i dyrektorów szkół. Jest współautorem programów kształcenia nauczycieli na UAM. Zajmuje się także propagowaniem wiedzy z obszaru psychologii rozwoju, wychowania i edukacji wśród rodziców i dziadków.
Mateusz Wiliński
psycholog, wieloletni wolontariusz, pracownik Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 6 w Poznaniu. Nauczyciel akademicki, specjalizuje się we wspieraniu dzieci i młodzieży z różnorakimi trudnościami edukacyjnymi oraz ich rodziców. Współautor książki: „Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności”.
.