Konferencja o wynikach diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego
- Opublikowano: 23 Paź 2014
Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili dziś wstępne wyniki diagnozy, którą w czerwcu przeprowadzili w 50 wylosowanych liceach ogólnokształcących. Udział brało w niej ok. 4 tys. uczniów klas II, którzy będą zdawać egzamin według nowej formuły.
Zgromadzonych gości przywitał dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych.
Obecny na konferencji dyrektor CKE dr Marcin Smolik omówił najważniejsze zmiany w egzaminie maturalnym w 2015 r. – Zmienią się m.in. kryteria oceniania, co jest szczególnie istotne dla egzaminów języka polskiego – wskazywał. – Do tej pory ogólne kryteria były dostosowywane do konkretnego tematu pojawiającego się na maturze. Od 2015 r. egzaminatorzy będą oceniali prace uczniów korzystając z kryterium dostosowanego nie tyle do tematu wypowiedzi, ale do sposobu, w jaki został ujęty i formy.
Dr Smolik zaznaczał też, że przy zmianach w egzaminach CKE często współpracuje z IBE. - Mieliśmy przyjemność prowadzić taką współpracę przy diagnozie gimnazjalistów, teraz wykonaliśmy diagnozę maturalną, a w grudniu odbędzie się diagnoza szóstoklasistów – zapowiedział.
Prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE podkreślała wagę diagnoz Instytutu. – Po to je prowadzimy, żeby móc odpowiednio wcześnie przed egzaminami rozpoznać słabe i mocne strony uczniów – mówiła. – Wówczas możemy dać czas nauczycielom na wzmocnienie tych kompetencji uczniów, które jeszcze tego wymagają.
Wyniki diagnozy, które przedstawił prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE, powinny nastrajać optymistycznie. 86 proc. uczniów zdobyło 30 proc. punktów możliwych do zdobycia. – Oznacza to, że przy obowiązujących dziś regułach, zdaliby egzamin – powiedział. – Średnio uzyskiwali 38 punktów na 70 możliwych – dodał. Jego zdaniem trzeba wziąć pod uwagę, że podczas matury motywacja uczniów będzie jeszcze większa.
Szczegółowe wyniki wskazują, że uczniowie lepiej radzili sobie z pisaniem rozprawki niż z pisaniem interpretacji utworu poetyckiego. Potwierdziły się też znane z wielu innych badań dane o nieco lepszych wynikach w czytaniu i pisaniu osiąganych przez dziewczęta.
Prof. Biedrzycki wyliczał też najczęstsze problemy uczniów, a wśród nich m.in. kłopot z hierarchizowaniem informacji. – Mieli też problemy z błędami składniowymi, leksykalnymi i stylistycznymi, co zakłócało sens formułowanych przez nich wypowiedzi – tłumaczył.
IBE i CKE przygotowały wsparcie dla uczniów. Instytut udostępnił dziś trzy poradniki opracowane po diagnozie (www.ibe.edu.pl/matura2015) dotyczące pisania rozprawki, interpretacji i streszczenia. Dostępne na niej są też arkusze użyte w diagnozie i zadania z komentarzami.
CKE również przygotowało stronę z informacjami dotyczącymi egzaminu maturalnego w 2015 r. (http://www.cke.edu.pl/index.php/egzamin-maturalny-left/dla-lo-od-2015-roku/23-egzamin-maturalny/347-materialy)