Konferencja podsumowująca badania
pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce
– stan obecny i perspektywy
Warszawa, 23 marca 2015 r.,
Budynek Millenium Plaza (XV piętro), Al. Jerozolimskie 123A
Zaproszenie
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych konferencję
pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce
– stan obecny i perspektywy
która odbędzie się 23 marca 2015 r. w Warszawie
w centrum konferencyjnym Golden Floor (budynek Millenium Plaza), Al. Jerozolimskie 123A, sala numer 3.
Konferencja odbywa się z okazji zakończenia realizowanych przez IBE projektów badawczych pt. Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej oraz pt. Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów. Celem badań jest poprawa jakości i dostępności edukacji z myślą o przyszłym zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Rekomendacje, które powstały w oparciu o badania, zostały poddane konsultacjom z organizacjami społecznymi.
Na konferencji eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych oraz zaproszeni goście przedstawią wyniki analiz w ramach trzech bloków tematycznych:
I. Metodologia i najważniejsze wnioski projektowe
II. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami – perspektywy
III. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami – panel dyskusyjny
Udział w konferencji jest bezpłatny, liczba miejsc jest ograniczona.
Michał Federowicz
Dyrektor
Instytut Badań Edukacyjnych
Program
9.30 - 10.30 |
Rejestracja | |
10.30 - 11.15
|
Otwarcie Konferencji, Wystąpienia gości honorowych |
Część I. Metodologia i wnioski z badań IBE
11.15 - 11.45 |
|
|
11.45 - 12.10 |
|
|
12.10 - 12.30
|
Przerwa
|
Prowadzący sesję: dr Michał Sitek, Zastępca dyrektora ds. badawczych i wdrożeń, Instytut Badań Edukacyjnych
Część II. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami – perspektywy
12.30 - 12.50
|
Polityki edukacyjna wobec osób z niepełnosprawnościami |
|
12.50 - 13.10
|
|
|
13.10 - 13.30
|
Niepełnosprawność w nowym okresie programowania Paweł Chorąży, Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju |
|
13.30 - 14.00 |
Sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich z realizacji Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych Anna Błaszczak, Zespół do spraw równego traktowania i ochrony praw osób z niepełnosprawnościami, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich |
|
14.00 - 14.15
|
Dyskusja |
|
14.15 - 15.00 |
Obiad |
Prowadząca sesję: dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy,Instytut Badań Edukacyjnych
Część III. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami
15.00 - 16.45
|
Panel i dyskusja Uczestnicy panelu: Agnieszka Dudzińska, Instytut Studiów Politycznych, PAN Dorota Próchniewicz, pedagog, dziennikarka, autorka bloga autystyczni.blox.pl Iwona Olszówka, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego w Częstochowie Jacek Zadrożny, Fundacja Vis Maior Mariusz Mituś, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Przewodniczący Koła PSOUU w Jarosławiu |
|
16.45 - 17.15
|
Zakończenie konferencji |
Prowadzący sesję: dr Paweł Kubicki, Zespół Edukacji i Rynku Pracy, Instytut Badań Edukacyjnych
pobierz program konferencji (plik PDF) |
Prelegenci
Anna Błaszczak
prawniczka, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pełni funkcję zastępczyni dyrektora Zespołu ds. Równego Traktowania i Ochrony Praw Osób z Niepełnosprawnościami w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sekretarza Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnością. Jest członkiem zarządu Europejskiej Sieci Organów ds. Równego Traktowania „Equinet”. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu legislacji, międzynarodowego prawa publicznego i prawa europejskiego na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Polityki Zagranicznej na Akademii Dyplomatycznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Wieloletnia działaczka organizacji pozarządowych. Autorka i redaktorka licznych publikacji i raportów Rzecznika Praw Obywatelskich poświęconych m.in. przeciwdziałaniu dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w obszarze edukacji, praw wyborczych i dostępności. Jest członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie.
dr Agnieszka Chłoń-Domińczak
Lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy. Dr Agnieszka Chłoń-Domińczak jest pracownikiem naukowym Instytutu Statystyki i Demografii SGH oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Ukończyła studia na kierunku metody ilościowe i systemy informacyjne w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W 2003 uzyskała stopień naukowy doktora na tej uczelni. W latach 1997–1999 pracowała w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. Reformy Systemów Zabezpieczenia Społecznego.
Była współpracownikiem Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Pracowała też jako konsultant m.in. Banku Światowego i OECD. W latach 2002-2009 związana z administracją państwową jako dyrektor departamentu w MPiPS, podsekretarz stanu Ministerstwie Polityki Społecznej (2004-2005) i w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (od stycznia 2008 do lipca 2009). Kierowała m.in. pracami nad programem "Solidarność pokoleń – 50+", ustawą o emeryturach pomostowych oraz ustawami regulującymi wypłaty emerytur kapitałowych. W 2009 została uhonorowana Nagrodą im. Andrzeja Bączkowskiego "za wysokie kwalifikacje, które łączy z wielkim zaangażowaniem w działaniach dla dobra publicznego". Dr Agnieszka Chłoń-Domińczak jest liderem projektu Krajowe Ramy Kwalifikacji
dr Agnieszka Dudzińska
Socjolog, adiunkt w Instytucie Studiów Politycznych PAN, w latach 2013-14 wiceprezes PFRON ds. programowych, mama niepełnosprawnego dziecka. Autorka pozarządowego projektu "Wszystko jasne. Dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych". W ramach projektu pełniła w 2011 r. funkcję Rzecznika uczniów niepełnosprawnych, opublikowała m. in. informator dla rodziców "Najczęstsze pytania dotyczące kształcenia specjalnego" (dostępne na www.wszystkojasne.waw.pl). W 2011 r. laureatka nagrody czytelników Gazety Wyborczej "Stołek".
Paweł Grzelak
Matematyk, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się głównie w metodologii badań społecznych i politologicznych. Sztandarowym projektem z dziedziny politologii w którym uczestniczy od 1997 r. jest Polskie Generalne Studium Wyborcze, afiliowane przy Instytucie Studiów Politycznych PAN, w którym – oprócz IBE – jest zatrudniony w Zakładzie Badań Porównawczych nad Polityką.
Interesuje się metodologią badań w aspekcie porównawczym (projekty międzynarodowe, jak np. Comparative Study of Electoral Systems), matematyczne modele głosowania, głosowanie ekonomiczne, a także poszczególne polityki, zwłaszcza polityka edukacyjna.
dr Paweł Kubicki
Specjalista od tematyki niepełnosprawności w Zespole Edukacji i Rynku Pracy Instytutu Badań Edukacyjnych, członek Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnością przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, w 2012 r. pełnił funkcję społecznego rzecznika uczniów niepełnosprawnych w ramach projektu „Wszystko jasne – dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych” (www.wszystkojasne.waw.pl).
Mariusz Mituś
Przewodniczący Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Jarosławiu. Pedagog specjalny, edukator w zakresie prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, fizjoterapeuta. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania i audytu na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz organizacji i zarządzania oświatą w Bałtyckiej Wyższej Szkole Humanistycznej. Posiada kwalifikacje trenera Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz coacha Erickson College International. Współzałożyciel i wieloletni dyrektor Ośrodka Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczego w Jarosławiu. Działacz organizacji pozarządowych. Inicjator i Prezes Podkarpackiego Związku Organizatorów Zakładów Aktywności Zawodowej w Jarosławiu, członek Zarządu Ogólnopolskiego Związku Pracodawców ZAZ i Innych Przedsiębiorstw Społecznych w Puszczykowie k/Poznania. Członek Rady Nadzorczej PFRON i innych społecznych gremiów (Wojewódzkiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych w Rzeszowie, Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego, Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Podkarpackiego oraz Komitetu Sterująco Monitorującego Program FIO). Odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za działalność społeczną.
Dorota Próchniewicz
Matka dorosłego chłopca z autyzmem. Pedagog, dziennikarka, autorka bloga autystyczni.blox.pl. Poprzez swoje publikacje, wypowiedzi w mediach, współpracę z organizacjami społecznymi popularyzuje wiedzę na tematy, związane z problematyką autyzmu i niepełnosprawności w Polsce. Pracowała jako redaktor pism oraz książek dla dzieci i młodzieży, pisuje też teksty kulinarne.
Iwona Olszówka
Pedagog kształcenia zintegrowanego, polonista, pedagog specjalny, surdopedagog i logopeda. Absolwentka Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Wieloletni nauczyciel-wychowawca dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, Zespołem Aspergera i zaburzeniami zachowania w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Częstochowie. Przewodnicząca Sekcji Szkolnictwa Specjalnego ZNP ZO w Częstochowie, pomysłodawca i organizator m.in. Salonu Edukacji Szkolnictwa Specjalnego (2012), I Ogólnopolskiej Konferencji „Społeczne, pedagogiczne i organizacyjne dylematy wprowadzania edukacji włączającej (2013). Twórca i inicjator Edukacyjnego Centrum Konsultacji przy SOSW nr 1. Nominowana do tytułu Nauczyciela Roku 2014. Od września 2014r. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego w Częstochowie. Obszary zainteresowań: organizacja inkluzyjnych rozwiązań w edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wdrażania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczestniczka wielu konferencji ogólnopolskich, międzynarodowych, w tym organizowanych m.in. przez MEN i IBE. Autorka i współautorka artykułów naukowych w pracach zbiorowych. Miłośniczka wędrówek wysokogórskich i windsurfingu.
Joanna Wrona
Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (obecnie: Akademia Pedagogiki Specjalnej) w zakresie oligofrenopedagogiki. Obecnie dyrektor w Departamencie Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wcześniej radca ministra i naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych w tym Departamencie. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując ponad 20 lat na stanowiskach związanych z oświatą - w przeszłości nauczyciel i wychowawca w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, a także pracownik nadzoru pedagogicznego. Współautor zmian w przepisach prawa dotyczących kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Recenzent lub współtwórca przeznaczonych dla przedszkoli, szkół i placówek materiałów dydaktycznych i publikacji poświęconych problematyce kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jacek Zadrożny
Z wykształcenia polityk społeczny, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Od kilkunastu lat pracuje w organizacjach pozarządowych działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Jest członkiem zespołu ekspertów ds niepełnosprawności przy Rzeczniku Praw Obywatelskich oraz Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Zajmuje się równym dostępem osób z niepełnosprawnościami do rynku pracy, edukacji, praw podstawowych oraz przestrzeni cyfrowej. Obecnie pracuje w Fundacji Vis Maior.
Publikacje
Marzena Sochańska-Kawiecka – kierownik projektu,
Edyta Makowska-Belta, Dominika Milczarek, Agnieszka Morysińska
Dorota Anna ZielińskaWłączający system edukacji i rynku pracy
– rekomendacje dla polityki publicznej. Raport końcowy
Paweł Grzelak, dr Paweł Kubicki, Marta Orłowska
Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych
dzieci, uczniów i absolwentów. Raport końcowy
Prezentacje
Joanna Wrona (MEN)
Polityka edukacyjna wobec osób z niepełnosprawnościami
Paweł Chorąży (MIR)
Wsparcie osób z niepełnosprawnościami w nowym okresie programowania 2014-2020
Anna Błaszczak (RPO)
Sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich z realizacji przez Polskę zobowiązań wynikających z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Paweł Kubicki (IBE)
Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej Wnioski z badania
Paweł Grzelak (IBE)
Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów