Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej
- Opublikowano: 25 Mar 2015
Głównym celem badania „Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej” jest wypracowanie rekomendacji dla instytucji publicznych dotyczących włączania osób z niepełnosprawnością (OzN) do głównego nurtu edukacji i rynku pracy. Badanie ma charakter wieloetapowy. Niniejsze streszczenie obejmuje podsumowanie wyników I, II, III i IV fazy badania oraz konsultacji społecznych.
W ramach I fazy badania przeprowadzono indywidualne wywiady pogłębione (IDI – ang. Individual In-Depth Interview) z ekspertami specjalizującymi się w tematyce niepełnosprawności, wywiady miały na celu wstępną analizę sytuacji osób z niepełnosprawnością oraz określenie obszarów problemowych związanych z włączaniem OzN.
II faza badania obejmowała realizację właściwego badania jakościowego wśród różnych grup interesariuszy za pomocą następujących technik badawczych: zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI – ang. Focus Group Interview) oraz indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI). Wywiady realizowano w okresie kwiecień–czerwiec 2014 r. Łącznie w ramach badania zrealizowano 38 wywiadów FGI i 61 wywiadów IDI. Głównym celem dyskusji grupowych i wywiadów indywidualnych było zarówno poznanie różnego rodzaju barier związanych z życiem codziennym osób z niepełnosprawnością, jak i sposobów usuwania owych przeszkód, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji OzN w aspekcie edukacji i rynku pracy.
III fazę badania stanowiły 4 panele eksperckie przeprowadzone w gronie ekspertów i przedstawicieli instytucji szczebla centralnego oraz zajmujących się kwestiami prawodawstwa w obszarze badania. Celem było wypracowanie rekomendacji dla włączającego systemu wsparcia osób z niepełnosprawnością w ramach edukacji i rynku pracy wraz ze wskazaniem procedur postępowania i oszacowaniem potencjalnych kosztów wdrażania.
<pIzę badania stanowiły 2 seminaria eksperckie przeprowadzone również w gronie ekspertów oraz przedstawicieli instytucji szczebla centralnego i instytucji zajmujących się kwestiami prawodawstwa w obszarze badania. Ich celem była konsultacja z ekspertami wypracowanych rekomendacji dla włączającego systemu wsparcia osób z niepełnosprawnością w ramach edukacji i rynku pracy. Seminaria odbyły się w dniach 3–4 listopada 2014 r. Każde spotkanie trwało około 5 godzin i było prowadzone przez przedstawiciela Instytutu Badań Edukacyjnych.Pobierz raport [pdf, 1.2MB] .