BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015
  • PL
  • EN
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • Konferencja podsumowującaKonferencja podsumowująca
  • Prelegenci
  • Materiały
  • Kontakt
  • Zadaj pytanie

bezpieczenstwo new

O badaniu

O badaniu

Badanie miało na celu uzyskanie pogłębionych danych dotyczących klimatu społecznego panującego w polskich szkołach oraz określenie poziomu bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim kwestii związanych z przemocą i agresją rówieśniczą.

Klimat szkoły definiowaliśmy w badaniu szeroko i staraliśmy się pozyskać dane dotyczące m.in. relacji między nauczycielami a uczniami, relacji w gronie uczniowskim, poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów, relacji w gronie nauczycielskim oraz między nauczycielami a dyrektorem, a także takich specyficznych cech szkoły jak poziom rywalizacji czy wymagania wobec uczniów. Są to zagadnienia niezwykle ważne w świetle wyników licznych badań zagranicznych, pokazujących ogromne znaczenie klimatu szkoły i klasy m.in. dla ograniczania problemu agresji i przemocy szkolnej, a także dla wyników w nauce osiąganych przez uczniów.

Mówiąc o bezpieczeństwie w szkołach koncentrowaliśmy się przede wszystkim na kwestiach agresji i przemocy rówieśniczej. Przedmiotem zainteresowania były różne formy agresji, nie tylko fizyczna, ale też werbalna (np. wyzywanie, obrażanie), relacyjna (np. wykluczanie), materialna (np. niszczenie czyjejś własności), seksualna, a także agresja cyfrowa (tzw. cyberprzemoc). Szczególny nacisk położony był na specyficzny rodzaj agresji, jakim jest dręczenie szkolne (bullying), czyli długotrwała, powtarzalna przemoc (niekoniecznie fizyczna), w której wyraźne są dysproporcje między agresorami a ofiarą.

W badaniu chcieliśmy zrozumieć perspektywę zarówno uczniów jak i nauczycieli: ich doświadczenia, opinie oraz potrzeby. Dlatego też badanie obejmowało zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz dyrektorów ze szkół podstawowych (klasy IV-VI), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Badanie pozwoliło szczegółowo opisać i zrozumieć sytuację w szkołach, co - mamy nadzieję - przyczyni się do przygotowania rozwiązań systemowych, dostosowanych do realnych problemów i potrzeb.

 

Cele badania

Cele badania

  • określenie skali zjawiska przemocy i agresji w szkole oraz uzyskanie wskaźników będących punktem odniesienia dla dalszych badań umożliwiających w przyszłości analizę trendów;
  • opis klimatu szkoły i klimatu klasy w polskich szkołach;
  • analiza zależności między skalą i specyfiką przemocy i agresji szkolnej a różnymi charakterystykami szkół, w tym w szczególności klimatu szkoły i klasy.

Jak badamy

Jak badamy

Jest to badanie ilościowe prowadzone z wykorzystaniem ankiet papierowych oraz on-line. Próba szkół dobrana została metodą losowo-warstwową, zaś w każdej wylosowanej szkole badaniem objęci są uczniowie trzech wylosowanych oddziałów klasowych, ich wychowawcy, a także pozostali nauczyciele w szkole (w tym bibliotekarze oraz wychowawcy świetlicy) oraz pedagodzy szkolni i dyrektorzy szkół.

Badanie z uczniami przeprowadzone zostanie metodą ankiety audytoryjnej, natomiast badanie z pracownikami szkoły – z wykorzystaniem ankiet internetowych. W przypadku braku możliwości wypełnienia przez nich ankiety on-line, dostarczone zostaną kwestionariusze papierowe. Zbierane będą również dane metryczkowe dotyczące szkoły i badanych oddziałów.

Aktualności

Aktualności

2015-10-01

Badanie w szkołach zakończyło się w grudniu 2014, raport został opublikowany we wrześniu 2015 r.

2014-11-05

Przetarg wygrała firma GFK Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która aktualnie realizuje badanie w szkołach.
Realizacja badania terenowego: listopad 2014 roku. Raport z badania powstanie w I połowie 2015 roku.

Materiały

Materiały

  • raport główny z badania
  • Raport z przeglądu badań dotyczących klimatu w szkole.
  • Raport z badania jakościowego
  • Raport metodologiczny
  • ulotka informacyjna o badaniu
  • list do nauczycieli
  • plakat informacyjny


Kontakt

Kontakt

Koordynatorem badania była Jadwiga Przewłocka
starsza specjalistka ds. badań i analiz ZBN


mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA
  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"

Publikacje

  • Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie szkół stowarzyszeniom

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

logo-MEN
Agencja logo new

logo-IBE

 

konferencja ntwew

logo-KL logo-MEN logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...