BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015
  • PL
  • EN
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • Konferencja podsumowującaKonferencja podsumowująca
  • Prelegenci
  • Materiały
  • Kontakt
  • Zadaj pytanie

pdficonPrezentujemy Państwu poradnik dotyczący współpracy szkół z rodzicami uczniów i społecznością lokalną. Przedstawione w nim propozycje powstały na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez IBE pod hasłem: Szkoła – rodzice – społeczność lokalna, dotyczących uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów oraz roli szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych (więcej informacji na stronie: http://eduentuzjasci.pl/badanie-wspolpracy). Odwołujemy się też do wniosków z innych badań prowadzonych m.in. przez IBE oraz do dostępnej literatury na ten temat.

Przywołane wyżej badania zostały zaprojektowane tak, aby na ich podstawie możliwe było przedstawienie konkretnych przykładów rozwiązań praktycznych, dotyczących obszaru współpracy szkół z rodzicami uczniów oraz ze społecznością lokalną, gotowych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów. Szkoły zostały dobrane do badań w ten sposób, aby uzyskać jak najwięcej ciekawych, innowacyjnych i sprawdzonych działań oraz modelowych rozwiązań w tym zakresie1. Badacze spędzili wiele dni, przyglądając się funkcjonowaniu wybranych sześciu szkół wiejskich, rozmawiając indywidualnie i w grupach z: nauczycielami, dyrektorami, rodzicami, uczniami, absolwentami szkół, mieszkańcami, przedstawicielami urzędów gmin i innych instytucji lokalnych, obserwując zarówno wydarzenia szkolne, jak i te organizowane przez społeczności lokalne, przyglądając się temu, jak prowadzone są wywiadówki szkolne, a także analizując dzienniczki uczniów oraz wiele innych dokumentów szkoły i danej miejscowości. Dzięki temu mogliśmy dokładnie przeanalizować to, co dzieje się w badanych szkołach i społecznościach lokalnych, a także zrozumieć źródła sukcesu poszczególnych inicjatyw. W części dotyczącej kontaktów i współpracy z rodzicami korzystamy również z wyników badań ilościowych przeprowadzonych wśród rodziców uczniów szkół podstawowych, zaś w części dotyczącej szkoły w społeczności lokalnej – z wyników badania otoczenia instytucjonalnego szkół.

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Prace nad badaniem TALIS
  • Rusza największe badanie nauczycieli - TALIS 2013
  • O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.
  • Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

logo-MEN
Agencja logo new

logo-IBE

 

konferencja ntwew

logo-KL logo-MEN logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...