BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA

Opublikowano: 9 Paź 2014

Eduardo AndereEduardo Andere

Prof. Eduardo Andere, profesor wizytujący w The Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development New York University, opowiedział w IBE o swoich wizytach w krajach, które zajmują czołowe miejsca w badaniu PISA. - Jeśli ma się dobrych nauczycieli, nie trzeba niczego więcej - podsumował.

.

Prof. Eduardo Andere od ponad 10 lat przygląda się systemom edukacji w różnych krajach świata. Odwiedził już w 19. Teraz rozpoczął kolejny cykl wizyt podczas którego odwiedził również Polskę. W Instytucie Badań Edukacyjnych dzielił się swoimi wrażeniami z dotychczasowych wizyt.

- W 2003 r. opublikowałem książkę o meksykańskim systemie edukacji, która w głównej mierze oparta była o wyniki badania PISA - opowiadał prof. Andere. - Wówczas na szczycie była Finlandia. Postanowiłem zobaczyć, jak różne kraje na świecie osiągają edukacyjny sukces. Zacząłem odwiedzać szkoły w tych najwyżej notowanych m.in. Finlandii, Szwecji, Anglii, Szkocji, Belgii a także wielu krajach Azji. Przez trzy lata byłem w 19 krajach.

Czego dowiedział się podczas tych wizyt? - Że więcej wiemy o tych krajach niż o tym, skąd się bierze sukces w edukacji - stwierdził prof. Eduardo Andere. Nawiązał do specyfiki krajów azjatyckich, gdzie uczniowie poświęcają bardzo wiele czasu na naukę, co związane jest z tamtejszą kulturą, do Kanady, w której władze lokalne mają olbrzymi wpływ na szkoły, a dyrektorzy swobodę w podejmowaniu decyzji. Przybliżał też m.in. sytuację w Nowej Zelandii, gdzie w 1989 r. zarządzanie szkołami oddano w ręce rodziców.

- Jakości systemu edukacji nie można oddzielić od jakości nauczycieli - mówił powołując się na przykład Finlandii. - Jeśli ma się w kraju dobrych nauczucieli, to kształcenie młodych ludzi nie może pójść źle. A w Finlandii mają doskonałych nauczycieli.

Jak w kraju wykształcić doskonałą kadrę? Zdaniem prof. Andere potrzebna jest selekcja kandydatów na takie studia. W Finlandii dostaje się na nie zaledwie 10-12 proc. osób, które się o to starają. - Ważny jest też standard ich kształcenia - mówił. - Nawet ci pracujący na dalekich prowincjach są tak samo dobrze przygotowani, jak pracujący w innych miejscach kraju.

Prof. Andere podkreślał, że w większości krajów to nauczyciele podążają za politykami. Władze ustanawiają kierunki i zasady praktyki w edukacji. W Finlandii jest inaczej. - To urzędnicy i politycy podążają za nauczycielami - tłumaczył. - Zawód ten cieszy się tam ogromną estymą, jest jednym z najważniejszych, jakie można wykonywać i najbardziej prestiżowym.

Wizytę przygotowała Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Przedmioty przyrodnicze – jak powinniśmy uczyć małe dzieci o przyrodzie?
  • New Perspectives In Science Education - relacja z konferencji
  • Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"

Publikacje

  • Analiza podręczników do biologii z III etapu edukacyjnego pod względem realizacji obowiązku nauczania metody badań biologicznych. Raport tematyczny z badania
  • Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Broszura informacyjna
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej
  • Konferencja i seminaria poświęcone nauczaniu przedmiotów przyrodniczych
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...