BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą

Opublikowano: 21 Paź 2011

Czas pracy nauczycieli to temat budzący silne emocje. Właśnie rusza badanie Instytutu Badań Edukacyjnych, które pomoże obalić mity narosłe wokół tej kwestii.

Ile pracują nauczyciele? W opinii osób nie związanych z edukacją –  mało, parę godzin dziennie, a jeszcze mają dwa miesiące wakacji i miesiąc ferii i przerw świątecznych. Takie stereotypy sprawiają, że wysiłek wkładany przez nauczycieli w pracę pozostaje niedoceniony a czasem jest nawet świadomie ignorowany. – Z tego punktu widzenia także celem badania jest zwiększenie prestiżu zawodu nauczyciela – wyjaśnia Magdalena Krawczyk-Radwan, lider Zespołu Badań Nauczycieli IBE.

.


Prowadzone przez jej zespół „Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli” ruszy w listopadzie. Będzie prowadzone dwiema metodami. Pierwsza to tzw. wywiad dnia następnego, rodzaj samowypełniającego się dzienniczka – do wylosowanego nauczyciela przychodzi badacz i pyta go, jakie czynności związane z pracą wykonywał dzień wcześniej. Standardowy wywiad twa ok. godziny, obciążenie czasowe jest więc znacznie mniejsze, a wiarygodność większa niż w wypadku tradycyjnie wypełnianego. Wywiady dotyczyć będą także weekendów, ferii czy przerw świątecznych. Pozwoli to sprawdzić, ile czasu nauczyciele poświęcają sprawom zawodowym w dni teoretycznie wolne od pracy.

liczba3liczba3Druga metoda to internetowe ankiety, w których badani będą odpowiadać na pytania dotyczące czynności zawodowych w trakcie całego roku kalendarzowego. Początkowo badacze IBE obawiali się, że badanie przez Internet może sprawiać nauczycielom trudności. Nie każdy ma przecież swobodny dostęp do sieci czy łatwość posługiwania się komputerem. – Jednak pilotaż, w trakcie którego zastosowaliśmy równolegle papierowe ankiety, dowiódł, że nasze obawy były niepotrzebne. Dlatego zdecydowaliśmy się na ankiety internetowe, bo są wygodniejsze dla badanych i tańsze – mówi Magdalena Krawczyk-Radwan.

Każdy z nauczycieli, który weźmie udział w tym badaniu, dostanie w zapieczętowanej kopercie unikatowy login i hasło do swojej ankiety. Gwarantuje to poufność badań. Badacze, którzy będą zbierać i opracowywać ich wyniki nie będą wiedzieli, kto wypełnił daną ankietę, ponieważ jest ona w pełni anonimowa.

Badanie potrwa do października 2012 r, ale pierwszych, reprezentatywnych wyników spodziewać się można już w pierwszym kwartale 2012. W badaniu weźmie udział około 8000 nauczycieli ogólnego przedmiotów ogólnokształcących z 1300 różnego typu szkół z całego kraju. Każdy z badanych będzie uczestniczyć tylko w jednym rodzaju badań. Udział w obu jest w pełni dobrowolny. Realizację badania powierzono firmie SMG/KRC.

[więcej na stronie poświęconej badaniu]

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Prace nad badaniem TALIS
  • Rusza największe badanie nauczycieli - TALIS 2013
  • O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...